Uitlaten en 02 sensoren

  • PeetsHD

    maak niet uit we zijn allemaal simpel , zo bedoel ik het ook niet .

  • gv

    Ook nog één keer dan en dan stop ik er mee.

    “om kleine stapjes te maken en niet van 2-4 en dan naar 10 te stappen vervolgens”

    je bent dus niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, waar daar zit al sinds 2006 wel degelijk een stap tussen!

    "Jij weet ook dat als je in het AFR veld 13.2 neerzet bij 30MAP en een meting doet

    naar de resultaten er geen 13.2 uitkomt bij direct-link/SE tuner."

    Nee, hè hè, daarom moet je eerste de VE tabellen mappen en dan heb je WEL 13.2 in de afr tabel!! Ook hier ben je dus niet op de hoogte van het systeem.

    Lijkt me geen eenzijdige informatie. Maar zoals uit bovenstaande blijkt ben je niet voldoende op de hoogte van het delphi systeem en lijkt het mij inderdaad het beste dat je het bij de thundermax houdt. Maar ga dan ook geen dingen noemen over het standaard systeem die niet waar zijn.

  • pepe

    Hahaha , leuke discusie.

    Het lijkt wel of er iemand vind dat hij er verstand van heeft maar toch ook niet echt alles er van af weet ……………

    En ik weet wel wie………

  • Saks

    nou, ik durf best toe te geven dat ik geen verstand heb.

    Eh …er geen verstand van heb bedoel ik denk ik…..

  • Marcel

    gv schreef:

    >

    > Ook nog één keer dan en dan stop ik er mee.

    >

    > "om kleine stapjes te maken en niet van 2-4 en dan naar 10 te

    > stappen vervolgens"

    > je bent dus niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen,

    > waar daar zit al sinds 2006 wel degelijk een stap tussen!

    Ik heb het inderdaad al een tijdje niet meer gebruikt, maar is er maar 1 stapje

    tussen gekomen ?Hoe loopt het nu ?

    >

    > "Jij weet ook dat als je in het AFR veld 13.2 neerzet bij

    > 30MAP en een meting doet

    > naar de resultaten er geen 13.2 uitkomt bij direct-link/SE

    > tuner."

    > Nee, hè hè, daarom moet je eerste de VE tabellen mappen en

    > dan heb je WEL 13.2 in de afr tabel!! Ook hier ben je dus

    > niet op de hoogte van het systeem.

    >

    Het systeem werkt als volgt:

    De ecm krijgt info over de TPS stand en Toerental, leest de betreffende cel

    in de VE-tabel en weet de inspuitwaardes behorende bij deze cel.

    tegelijkertijd meet hij de inlaat temp. en spruitstuk druk en berekent daaruit

    de hoeveelheid zuurstof die in de instromende lucht moet zitten.

    hij kijkt naar de betreffende AFR cel en spuit dan de benodigde hoeveelheid brandstof in.

    De belasting geregelde AFR map is dus afhankelijk van wat er in de VE map

    is ingevoerd, als je 13.2 invoert als AFR waarde is dit geen harde waarde maar een richtgetal .wat je wilt bereiken.

    sterker nog als je tuned op VE en daar netjes 13.2 bereikt kan er in de gehele AFR map een andere waarde staan , het is maar net hoe de tuner de verhouding tussen deze mappen tijdens het afstellen gebruikt.

    Echte AFR kun je alleen meten via een breedband lambda, zoals je

    weet .

    >

    > Lijkt me geen eenzijdige informatie. Maar zoals uit

    > bovenstaande blijkt ben je niet voldoende op de hoogte van

    > het delphi systeem en lijkt het mij inderdaad het beste dat

    > je het bij de thundermax houdt. Maar ga dan ook geen dingen

    > noemen over het standaard systeem die niet waar zijn.

    Voldoende kennis aanwezig,voldoende OEM Delphi

    systemen geherprogrameerd om de “nadelen” er van te kennen.

    lijkt me netjes om in de rest van de discussie niet op de man te spelen, maar inhoudelijk op de injectie systemen

  • Webster

    Okee bollebozen, laat ik de vraag eens anders stellen.

    Wat is het beste systeem voor een leek, die weinig ervaring met deze electronica-materie heeft en toch een ‘'geupgrade’' probleemloze motorfiets wil die lekker ploft!!!

  • gv

    Webster,

    Om te bepalen wat het ‘beste’ is, raak je in een zeer technische discussie, zoals je in de bovenstaande discussie hebt kunnen lezen, en blijven de meningen denk ik toch verschillend. We praten over twee systemen die vanuit een ander principe werken.

    De standaard ecm geeft ruim voldoende mogelijkheden om ook jouw motor goed te laten lopen en iedere dealer of shop, in binnen- en buitenland, zou hier ervaring mee moeten hebben.

    'Helaas' zul je zelf de keus moeten maken….. succes!!

  • jacq

    Hallo Webster,

    Ik kan je omtrent dit onderwerp mijn mening geven voor wat het waard is.

    Ik heb een 2007 Fatboy aangeschaft in juli 2007 en na de eerste beurt er een setje SC 2 uitlaten (slip-ons) opgeschoven om een beetje Harley geluid te krijgen.

    Tot zover nog niets aan ECU hoeven te doen. ( In dit geval inzake de olietemp. bleef dit identiek aan originele situatie).

    Heb de dempers na wat test ritten op geluidsvlak wat verder geoptimaliseerd ( iets getemperd, goed hoorbaar maar zeker niet irritant…) en vervolgens de stap gemaakt naar een stage 1 luchtinlaat, hetgeen meer vermogen en nog mooier geluid zou gaan maken, maar dan wel opnieuw een aanpassing/mapping vereist. ( Immers dan gaat er veel meer lucht door het blok, maar de brandstof blijft hetzelfde , dus schraler lopen en hogere temperatuur).

    Als achtergrond kan ik aangeven, dat ik werkzaam ben bij een grote multinational die (keramische)motoren, satelieten, kerncentrales, treinen, computers, medische apparatuur etc.etc. ontwikkeld en produceerd en persoonlijk heb ik te maken met alle after sales in Benelux en EMEA, waarbij ik reeds 31 jaar aldaar werkend, donders goed weet wat een fabrikant beoogd, ontwikkeld, ondersteund en als beste voor een specifieke doelgroep vindt. En dat is over het algemeen geen after market spul in relatie tot de eigenlijke elementaire techniek (voor spiegels en kralen en lampjes is dit anders) ook al wordt er met diverse aftermarket toko's of zelfs concurrenten samen gewerkt. Door de ontwikkelaars is de eigen samenstelling en ontwikkeling altijd zeer goed overdacht en is alles wat anders is, vaak niet beter of hoog uit, even goed.

    Dit in het achterhoofd hebbende heb ik kontakt gahed met Peets HD , BH ( Marcel) en Vosselman (GV).

    Peets HD ( de nodige keren om raad gevraagd, werkt met Vosselman oplossingen) heeft in mijn optiek de meeste algemene kennis en zeer wel instaat op een uiterst reele manier te kunnen afstellen. Echter geen bank. ( is dit altijd nodig? .Volgens Peet en velen die succesvol geholpen zijn niet) Ben bij BH geweest (op loop afstand van mijn huis) en daar geeft men de voorkeur aan extra toeters en bellen en afstellen op de bank. Bij Vosselman geeft men de voorkeur aan de bestaande techniek en deze remappen (software aanpassing) op de bank.

    Ik wilde eigenlijk graag de motor echt gemeten hebben op de bank (meten is weten) derhalve kwam de keuze op die tussen HB en Vosselman.

    Na diverse gesprekken en het vernemen van gestelde prijzen heb ik voor Vosselman gekozen, waarbij mijn eigen ervaring alszijnde werkend bij een fabrikant, de doorslag heeft gegeven ( Op onze apparatuur proberen ook veel aftermarket organisatie mee te liften, met wisselend succes) en als het niet goed gaat wordt altijd de schuld gegeven aan de fabrikant/merk.

    Ik denk dat het ook te maken heeft met de brommer die je beoogd. Indien deze lekker is samengesteld en sowieso aandrijftechnisch is aangepast, kan je best ook een keuze maken uit de diverse aftermarket ECU's. Echter als de brommer nog gebaseerd is op de originele aangelegenheden van de aandrijftechniek ( dus geen andere volume, flow, nokken. timing etc) zou ik ook geen andere aftermarket ECU plaatsen maar ook dit gewoon origineel houden en alleen laten tunen overeenkomstig de configuatie die je waarschijnlijk voor een langere tijd wil laten bestaan.

    En vergeet niet al heb je de beste bank, de mooiste apparatuur, het is nog altijd de tuner die de feeling en professionaliteit heeft om dit te gebruiken en daar zit nu eenmaal verschil in (het zijn net mensen :-)).

    Ongetwijfeld zijn er nog veel meer tuners op het forum, maar ik kan alleen maar mijn ervaring met uiteindelijk GV aangeven, wat geresulteerd heeft in een pracht geluid een pktje of 10 meer een hoger koppel veel betere en soepelere loop, lineariteit, etc.

    Ik denk dat Marcel en Peet dit zonder meer ook behalen, maar ik wilde een bankuitdraai, en de originele ( toch al uitontwikkelde) ECU handhaven.

    Nogmaals voor wat het waard is en hopende niemand op de tenen getrapt te hebben en ook niet onwillekeurig te spammen.

    Jacques

  • Bow

    Chapeau ,dit is er uit en bekken dicht en een ieder doen wat ie wil of goed vindt.

    Ik weet wel waar ik heen ga met mijn Nightster

  • Webster

    De reactie's op mijn vraag beantwoorden genoeg, ik ga denk ik voor Vosselman's.

    Mijn Nachttreintje blijft op een luchtfilter en een uitlaat na motorisch in ieder geval het zelfde, dus geen geknoei met andere cams e.d.

    Nou heb ik mijn ‘' fiets’' bij HDpoint in service (die werken ook met Vosselman), als ik wat laat veranderen, zoals een uitlaat en luchtfilter, krijg ik dan een ‘'standaard’' voorgeprogrammeerde mapping in de bestaande ecm ecu ofseau, of komt er meer bij kijken?

    Of wordt er per ‘' fiets’' bekeken wat nodig is om te veranderen in de settings!!!

    Kan ik bijv. mijn ‘'fiets’' bij de dealer laten remappen als er een ander filter en uitlaten op komen en later eens naar Elburg rijden om hem te laten finetunen, of hoeft dat helegaar niet?

    Tja, je wilt toch het beste voor je kinderen, toch???

    Nogmaals bedankt voor jullie helpvolle reactie's !!!