Uitlaten en 02 sensoren

  • Webster

    Is er iemand die iets weet van de uilaten met O2 sensoren op de nieuwe 96 cubic inch motoren?

    Peetshd werkt met Vosselman, dat doet HDpoint ook volgens mij!

    Iemand al met Fuelpack of Powercommander geknutselt, zoja naar tevredenheid, en kan een leek dit ook zelf doen???

    Ik wou graag een setje V&H uitlaten, maar 't model uitlaat wat ik wou hadden die O2-sensoren er nog niet op zitten, is er een manier om die (klote) O2-sensoren weg te laten, en het ECM voor de gek te houden??

    Een setje slip-ons inclusief een ander dingetje op/tussen de ECM is de makkelijkste manier, maar zeker niet de mooiste!!!

  • Big Peter

    Webster,

    De powercommander heeft speciale software

    om de O2 sensoren uit te schakelen.

    Kijk maar eens op www.powercommander.com

    Gr. Peter

  • gv

    Webster,

    V&H Fuelpack zou ik niet adviseren. Wij zien daar te veel spreiding in gemeten lucht brandstof mengsel. En als een bepaalde setting niet goed werkt, ben je aan de goden overgeleverd omdat V&H de verschillen tussen de diverse settings niet vrij geeft. Tevens past Fuelpack alleen brandstof aan.

    Omdat jij je 02 sensoren wil verwijderen en open loop wilt gaan zou ik het helemaal afraden.

    Powercommander heeft minder afstelmogelijkheden dan het programmeren van de standaard ecm.

    Je kunt de standaard 2007/2008 ecm zo programmeren dat deze alleen nog open loop (zonder lambda) werkt. Bel / email anders even naar Elburg.

  • Big Peter

    De powercommander heeft minder afstelmogelijkheden

    dan het programmeren van de standaard ECM ???

    Daarover verschillen we dan toch echt van mening.

    Ik rij nu 2 jaar met de powercommander, en mijn

    motor heeft nog nooit zo mooi gelopen.

    De mogelijkheden met de ECM zijn juist

    zeer beperkt.

    Kijk ook maar eens rond op www.hdforums.com

    en www.fuelmotousa.com

    Gr. Peter

  • gv

    Ik begrijp niet hoe je kunt stellen dat de mogelijkheden van de standaard ecm juist zeer beperkt zijn.

    Power Commander: brandstof en timing aanpassing en max toerental dmv extra rev extend optie. Daarnaast maakt powercommander gebruik van de standaard ecm signalen.

    Daarnaast werkt powercommander niet zoals je vermeldt met software om de 02 sensoren uit te schakelen maar met lambda eliminatoren.

    Standaard ECM aanpassen:

    - brandstof aanpassing voor- en achterste cilinder onafhankelijk

    - timing aanpassing voor- en achterste cilinder onafhankelijk

    - aanpassing AFR tabel

    - brandstof toevoer aanpassing op het moment dat de start knop wordt ingedrukt

    - verlagen stationair toerental

    - openingsstand IAC

    - acceleratie pomp instelling

    - brandstof tijdens afremmen op de motor

    - aan- of uitschakelen closed loop of gedeeltelijk aan/uitschakelen.

    - verarmen of verrijken van het closed loop gebied

    - brandstof verrijking koude- en warme start

    - aan- uitschakelen knock sensor

    - maximum toerental aanpassing

    - aanpassen cilinderinhoud en brandstof injector grootte

    - aan- uitschakelen luchtfilterklep

    - aan- uitschakelen uitlaatklep

    - aan- uitschakelen van de automatische decompressiekleppen

    Daarnaast zijn met de desbetreffende software de motorparameters en sensoren realtime zichtbaar wat tunen beter en veiliger maakt.

  • Webster

    De makkelijkste weg is dus om slip-ons van S&S met interchangeable baffles en een Vosselman-''dingetje'' erop te zetten, de dealer kan die ‘'dingen’' voor elke type motor voorgeprogrammeerd halen bij Vosselmans.

    Maar dat willen wij niet, wij willen een compleet ander uitlaatsysteem op ons fiets ( Nighttrain) , danwel met of zonder die k*tlambda-sensoren.

    Vance &Hines die komen straks met meerdere modellen die de Lamda-pluggen al op hun uitlaten heben.

    Zit vaak te sneupen op het www.HDforum.com over deze materie, met electronica ben ik geen held en kom dan er zelf maar liever niet aan, ik wou eigenlijk wel eens weten hoeveel mensen zelf hun ‘'brommertje’' hebben geupdate, en/of dat makkelijk is.

    Ik begrijp dat je met Vosselman ook de lambda's kunt elimineren, wat betekent dat je een uitlaatsysteem zonder lambda's kunt runnen?????????

  • gv

    Webster,

    Die ‘dingen’ zijn hardwarekeys. Dit is de ‘sleutel’ om toegang te krijgen naar de ECU. Deze wordt niet gemonteerd maar moet je goed bewaren. Met de software kun je in combinatie met die key een calibratie (data map) programmeren in de standaard ecu. Geen extra kastjes dus.

    Wil je de lambda sensoren behouden, kun je M18x1.5 moeren op de nieuwe headers laten lassen. Hierin kun je dan de standaard sensoren schroeven.

    En Ja, je kunt ook op de nieuwe modellen een uitlaat gebruiken zonder de lambdasensoren te monteren. Wil je de sensoren helemaal kwijt, moet je dit de ecu laten weten omdat deze anders een foutmelding geeft. Natuurijk moet de brandstof e.d. worden aangepast op de nieuwe situatie. Simpel gezegd is er dan geen verschil meer met de oudere modellen zonder lambdasensoren.

  • Big Peter

    Brandstof aanpassen voorste en achterste cylinder onafhankelijk

    en brandstof aanpassen aan injector grootte

    max. toerental aanpassing etc. etc.

    kan allemaal met de Powercommander.

    Bovenstaande is een typisch HD-dealer verhaal.

    Op www.HDforums.com staan honderden ervaringen

    van Harley rijders die een Powercommander, SERT

    of een T-max van Zippers op hun fiets hebben zitten.

    Waarom zou dit zijn ?

    Omdat de standaard ECU van HD zo geweldig is ?

    Nee, deze mensen hebben (net als ik) geen zin om na

    elke aanpassing naar de stealer te moeten om voor

    een berg geld de ECU aan te laten passen.

    De stealers hebben absoluut geen verstand van

    Powercommander en T-max. en raden dit dus hun klanten

    af met bangmakende verhalen over geen garantie enzo.

    Iedereen moet vooral zelf bepalen wat hij of zij wil kopen, maar

    ga a.u.b. nu niet vertellen dat de ECU van HD

    zo geweldig is.

    De genoemde aftermarket EFI-systemen zijn vaak

    veel nauwkeuriger over alle toerentallen af te stellen.

    Gr. Peter

  • gv

    Als ik goed tel kom je dus bij de PC bij lange na niet aan het aantal mogelijkheden die het programmeren van de standaard ecm wel biedt.

    "Op www.HDforums.com staan honderden ervaringen

    van Harley rijders die een …………… SERT……………… op hun fiets hebben zitten.

    Waarom zou dit zijn ? Omdat de standaard ECU van HD zo geweldig is ?"

    Eerst noem je SERT in het rijtje met powercommander en T-Max. Maar daarna zeg je dat de standaard ECM niet geweldig is. Wat is het nu? Is de SERT wel goed maar de standaard ECM niet? Hoe kan dat? Foutje?? SERT is om de standaard ECM te programmeren!!

    Met standaard ECU/ECM wordt alleen ‘het kastje’, de motorcomputer zelf, bedoelt.

    Rijplezier, vermogen, trekkracht, brandstofverbruik etc etc, wordt bepaald door de map/calibratie/data die er wordt geprogrammeerd. Maar dit is bij alle systemen het geval.

    Met SERT (Screaming Eagle RaceTuner) of DirectLink is de standaard motorcomputer perfect af te stellen. Bij voorkeur op een vermogensbank zodat de geprogrameerde gegevens gecontroleerd en aangepast zijn voor die betreffende motor.

    Over één ding zijn we het wel eens:

    “Iedereen moet vooral zelf bepalen wat hij of zij wil kopen”.

  • Marcel

    de Thundermax is verreweg superieur over de Direct-link , SE race tuner, PC-3

    V&H etc.

    Het aantal cellen wat in de mappen aangepast kan worden is ruim 1800, waarbij

    alle andere systemen niet boven de 500 komen.

    in elk toerengebied per 256 Tpm van 256-7936 Tpm kan per 1,5graden gasklep verdraai-ing de MAP worden aangepast, het is dus mogenlijk dat je hoe je gasklep

    ten opzichte van je toerental ook staat het mengsel te optimaliseren, wat bij de andere systemen niet mogenlijk is omdat je vaak tussen 2 cellen zit te middelen.

    Wideband O2 sensoren kunnen gebruikt worden,maar zijn niet perse nodig .

    Klep in originele bochten wordt uitgescakeld, geen storingsmelding etc.

    Marcel

    BH