raar gedrag

• sjors

haal zo'n nieuw ding en zet 'm er gewoon op ,……..het zal waarschijnlijk geen hypotheek-bedrag kosten :D

• johnl

bau ,

Ik heb je verhaal eens gelezen ,maar je bent nou echt fout bezig.

Je schrijft dat je een boek hebt ,dan lees dat eens eerst goed door zodat je weet hoe een magneti mirelli werkt.

Zelf heb ik een 1997 roadking met het zelfde systeem.

resetten doe je door de accu kabels minimaal 5 min los te halen,kabels tegen elkaar is onzin

de weerstand van de cps censor veranderd met de temp dus dat is normaal.

die idle speed sensor wat jij dat blokje noemt met die plunjer is helemaal geen sensor maar gewoon een motortje wat de stand van je gasklep regelt zoals bij een cabarateur met de choke knop

zoals jij de tps veranderd mag niet want je veranderd het 0 punt voor de ecm,wat je nou doet is hem rijker afstellen.

bau een magneti mirelli is een simpel open-loop injectie systeem dat wil zeggen dat hij geen terugkoppeling heeft van een uitlaatsensor.

kijk of de ecm een fout aangeeft hoe dat moet staat in het boek beschreven.

als hij alleen backfire uit de achterste inlaat geeft dan zoek naar iets wat daar de oorzaak van kan zijn,bv je achterste injector,maar mijn eerste advies is meet alle sensors na dus ook de idle temp sensor dat is een temp gevoelige weerstand die voor in je voorste cilinder zit

zo nou genoeg getypt.

• johnl

bau,

een tps kost volgens mij meer dan 100 euro,maar ik heb hier toevallig nog een goede liggen

controleer nog even of het moertje op de gasklepas tegenover de tps wel vast zit dus aan het eind rechts

• bau

hoi johnl

boek heb ik door gelezen maar staat niets in over het magnetti marelli system

alleen delphi

anders had ik deze vraag hier niet hoeven te stellen:)

toen de motor zo raar begon te doen dacht ik aan een vuile luchtfilter

bij het verwijderen zag ik dat de filter element beschaadicht is (op veel plaatsen kijk je zo door de luchtfilter heen)

heb daar een nieuwe voor besteld (moet nog binnen komen)

tps sensor stond orgineel van de dealer af op 1,06 volt in gesloten stand

heb er een nieuwe sensor op gezet en op de zelfde waarde gezet backfire is verdwenen

ook stationere schud hij niet meer

alleen merkte wel van de week bij een stuk gereden te hebben dat als hij van zijn chook af gaat (dus als de motor warm is)

dat ik geen vermogen onderin heb (acceleratie) hij klimt heel langzaam omhoog

dus lijkt mij

op de chook krijgt hij meer benzine en is er niks aan de hand

en van de chook af begind hij dat te doen krijgt hij minder benzine en te veel lucht

vandaar ik dacht dan geef ik de tps een iets hogere waarde zodat hij meer benzine krijgt

heb het nog niet geprobeerd heb het vandaag pas kunnen navragen bij een lokale reperateur of ik dit ongestraft kan doen en volgens hem wel

hij dacht dat er het zelfde aan de hand is als ik denk

• Fatboy cvo

wat mij opvalt bij Harleyrijders is dat men vaak geen of te laat onderhoud aan de motor laat uitvoeren!

Om vervolgens aan alles te gaan (ver)draaien, boeken door te worstelen en vragen stellen op de site.

Het is leuk om aan je eigen motor te kunnen sleuten maar als je weinig technisch inzicht hebt kun je

beter beperken tot de wat simpele zaken. Ook met een boek in de hand ben je nog geen Harleymonteur!

Onderhoud is behoud, en vaak zie je berichten voorbijkomen dat bij een storing een groot aantal onderdelen worden uitgewisseld

om er vervolgens achter te komen dat dit niet nodig was geweest als men gewoon het onderhoud op tijd had laten uitvoeren.

Bau, dit is niet persoonlijk bedoeld of aan jouw gericht maar gewoon in het algemeen.:)

• sjors

dat is hier niet van toepassing ,…..die TPS wordt niet zomaar periodiek vervangen , en omdat 't gewoon eigenlijk niet meer dan een simpele potmeter is , zal er ooit ineens een ogenblik komen dat die inwendige koolbaan doorgesleten raakt.

dat moment is ie dan pas aan vervanging toe

• bau

juist

is van buitenaf niet te zien en inwendig kun je er niet bij (of je moet hem slopen) maar dan weet je zeker dat je een nieuwe nodig hebt:S

• bau

had nog een filter liggen( k&n) die erop zat toen ik de motor kocht

heb deze er even op gebouwd

ben een stuk gaan rijden maar weer bij warm geen trekkracht

onderweg gestopt en tps iets hoger gezet en geen reseltaat

lijkt wel of je op een brommer zit zonder luchtfilter (zo'n boooob geluid) als je het gas los trekt

en geen vermogen

bij terugkomst temperatuur sensor even gemeten kwam warm op 338 ohm en bij afkoeling een stijgende waarde

is volgens het boek oke

cps sensor is oke

tps sensor is oke

stationers controle sensor werkt lijkt mij ook oke

moertje van gasklep zit vast oke

injectors kan ik volgens mij niet door meten

lucht sensor schoongemaakt

spruitstuk rubbers getest oke

hij geeft geen engine melding in het klokhuis

dus zou hij bij de scan bij de dealer denk ik ook niks zeggen

zou het aan die %^&**5*( magnetti marelli :Xpruts ecu kunnen liggen??

en kan ik zo 30 km blijven rijden om bij mijn dichtst bij zijnde hd dealer te komen ??

• Konijn

Als hij loopt kan je rijden denk ik. Na bijna 2 maanden etteren (en dan heb ik het alleen over dit probleem) zijn wij ook wel nieuwsgierig wat het nu echt is.:D

Succes en we horen het graag.

• johnl

bau,

wat ik niet begrijp is dat je zegt er staat niks over magneti mirelli in je boek maar je zegt wel dat de temp sensor een goede waarde geeft.

een delphi is een ander systeem dus je mag dit niet vergelijken met een magneti

waarom koop je niet een orgineel harley werkplaats boek van jouw model en bouwjaar waar wel magneti instaat,een kleine investering als je zelf sleutelt .in mijn boek staat een heel hoofdstuk over de magneti

de waarde van de engine temp sensor lijkt me wel goed warm 200 en koud oplopend tot 5000 ohm

een tps is goed door te meten,je meet tussen de middelste poot en die met de laagste waarde dan ga je heel erg langzaam draaien ik bedoel echt langzaam omdat de meter niet zo snel is,als de weerstand langzaam veranderd is hij goed bij slijtage schiet de weerstand op en neer.

en je kan je tps niet ongestraft verzetten want als je een keer je accukabels los haald ,dan reset je hem en pakt de ecm dan een nieuw 0 punt