raar gedrag

• bau

oke het is dus dat ding dat voor boven op de injectie zit

maar wat kan ik hieraan schoon maken dat blok is volgens mij een een geklonken systeem

• sjors

Ik heb zelf gelukkig een carburateurtje op me brommert ,…maar:

EFI systemen worden weleens geplaagd door een defecte MAP-sensor ( als die er op zit ) , of een defecte TPS .

Als het een eenvoudig systeem is zit ‘r alleen zo’n TPS op .

Zo'n TPS is niet meer dan een stevige potmeter ( en die kan versleten raken )

Gewoon naar je HD-shoppie , die kunnen dat uitlezen en/of uitwisselen totdat de boel weer gezond loopt ,….en da's dan de ontdekking van 't foute dingetje ..

• wyb

tsja,dat heb je met die japanse harleys van tegenwoordig.

• deg1er

tja het enigste wat je bij mij kan uitlezen is het olie peil en benzine :D:D

en dat doe ik dan ook met zelf aangekocht apparatuur

• bau

heb deze sensor na gekeken

het plunjertje gaat gewoon uit en in als ik het contact aan zet

en bij het warmer worden van het blok zie je hem in trekken

dit lijkt mij te werken (denk ik)

bougies heb ik nieuwe in gezet zijn koffie bruin als ik ze eruit haal

ook de trottle position sensor gemeten bij dicht en open gas stand en je ziet de waarde oplopen

lijkt mij ook goed (denk ik)

nu heb ik contact gezocht met een dealer deze denkt de onstekings sensor (zou dat kunnen)

ik weet niet wat de symtomen zijn van zo'n defecte sensor

voordat ik kapitalen uit ga geven en het maar een kleinigheid blijkt te zijn

nu zag ik met de luchtfilter eraf dat hij backfires met een tjiepent geluid geeft in de injectie huis in de luchtkanaal bij de achterste cilinder

heb de roode draad van de onstekings sensor gemeten (volgens het handboek moet deze 5volt zijn) en ik meet maar 2 volt

ook als ik een schroevendraaier langs de magneet van de sensor haal

symtomen zijn

backfire in injectie

bij koude start loopt hij goed maar na een beetje warm draaien begint hij te ploffen in de uitlaat

en stationer zwaar te schuden en onregelmatig te lopen en tegen het afslaan aan

bij plotseling gas geven bij stoplicht wild hij eerst afslaan dan pakt hij hem op dan begint hij in te houden en dan pakt hij hem weer op

bij een beetje gas blijft hij deze backfire's geven

bij hogere toeren is er niks aan de hand

• rulez

die wouden ze vroege ook op de shovel plaatsen maar toen dachten ze “hey we bewaren ze nog ff voor later…” en toen dachten ze bij mijn evo “laten we ze hier op zetten….”, “nee we bewaren ze nog heel effekes..” en zo ging dat nog een jaartje of 20 door en uiteindelijk wist niemand meer wat ze waren en hebben ze ze ergens ingebouwd :-)

lang leve de cv carb.

maar hopelijk wordt je euvel snel verholpen, tis knap vervelend om een niet lekker lopende motor te hebben

• bau

hoi sjors

volgens mij heb je gelijk

heb aan de tps sensor gedraait en nu loopt hij goed :)

heb hem dicht op 1.8 volt staan als ik hem lager zet begint hij beroerd te lopen

volgens mij is deze aan vervanging toe

bedankt voor je info(tu)

• sjors

Wat ik bij me auto's deed , bij het vermoeden van een defecte TPS-sensor was dit :

Een klein jampotje schoonmaken, en voor een klein gedeelte vullen met contactspray

( “Contact Cleaner 390” van Kontakt-Chemie ) ,…..en daar leg je dan die TPS-sensor in, waarbij ‘ie nèt onder gedompeld ligt ,…..dekseltje op ’t potje , ….en een nachtje laten staan .

Op deze manier komt er toch contactspray naar binnen , en knapt de inwendige koolbaan weer een beetje op .

Wel een nieuwe bestellen/kopen ,…..want 't blijft natuurlijk een voorlopig lapmiddel , maar je bent effe gered ;)

• bau

hoi sjors

deze sensor heeft van die sleufgaten om hem te stellen

hij staat nu bijna op het einde van de stelmogelijkheid

is deze dan versleten ?

en komt de nieuwe sensor dan weer in het begin van zij stelmogelijkheid te staan ?

wat ik wel vreemd vind is dat in het boek staat dat er hij 5volt voeding moet krijgen

terwijl ik 10,2 volt meet kan dit kwaad??

groet bau

• sjors

nou , je kunt zo'n potmeter gewoon doormeten .

Dit doe je dan in dit geval bij voorkeur met een analoge multimeter .

Je kunt dan aan het verloop zien ( de loper zit op de as luchtklep aangesloten ) of er een onderbreking in de koolbaan gekomen is .

Als de motor eerst goed gelopen heeft , zonder dat er maar eerst iets versteld was , dan lijkt het er nu wel op dat die TPS-sensor mogelijk versleten kan zijn.

Als die potmeter-koolbaan versleten ( onderbroken is ) kan het zijn dat je een andere waarde meet als in het boek staat aangegeven ,….omdat het ding in feite een regelbare spanningsdeler is