schudden stuur

• k-streetfighter

hoi ja in principe wel ben, als t 1 twee drie nie opgelost kan worden

daarom zijn ze bv in duitslang heel erg vervelend als je n niet voor dat type motor geschikte band onder je motor zet

n fabrikant moet en houdt er ook rekening mee met t ontwerpen, zodat t niet voor zou moeten kunnen komen en toch gebeurt t

bv de brug die bij n storm zo waggelt over de 1 of andere amerikaanse kloof, beroemd filmpje ui t de jaren 30 of zo dacht ik

er zijn altyd omstandigheden te bedenken waarom zoiets wel gebeurt

daarom bouw ik bv zelf, is me nog nooit gebeurt trouwens, zo n speedwobble en ik hoop t ook nooit mee te mogen maken

k weet wel datt altyd n gok is om er ui te komen als t je gebeurt, moet ik nu gas geven of juist dicht doen en rustig remmen

heb wel s n type hd gereden dat bij t aanremmen met alleen voor hij begon te stuiteren en als je dan achtren bij remde dat t dan weg was, ze hebben mij toen verteld dat t door de gewichtsverdeling kwam

heb t maar voor watt waard is/was aangenomen, maar zo n motor rijdt ik nooit weer hahahaha

k weet trouwens niet of ad zijn schudden ook daadwerkelijk n speedwobble was/is

t kan ook aan t ontwerp/gewichtsverdeling liggen namelijk

mvg succes klaas

• MissTaken

Hi k-streetfighter;

Ik heb verschillende keren speedwobbles gezien, zowel op tv als Assen en inmiddels ook op de openbare weg.

Mijn hart zit elke keer achterin ‘n keel als ik ’t zie gebeuren.

Soms loopt het goed af, soms niet: http://www.youtube.com/watch?v=HtjQ4SK4GXk

greetz Miss.

• mzzl

volgens mij zat er een engeltje achterop!!!

• Ben

MissTaken Schreef:

——————————————————-

> Hi k-streetfighter;

>

> Ik heb verschillende keren speedwobbles gezien,

> zowel op tv als Assen en inmiddels ook op de

> openbare weg.

> Mijn hart zit elke keer achterin ‘n keel als ik ’t

> zie gebeuren.

> Soms loopt het goed af, soms niet:

> http://www.youtube.com/watch?v=HtjQ4SK4GXk

>

>

> greetz Miss.

Ik weet niet of dat in het filmpje nu direct ook een speedwobble is. Volgens mij komt het daar omdat ie na een sprongetje met het voorwiel enigszins dwars terecht komt.

Maar het effect erna heeft er verdomd veel van weg, ja……

• Ron

Dat probleem had ik ook Ad, meerdere monteurs waaronder dealers naar laten kijken en steeds min of meer hetzelfde antwoord ….. “ja dat doen die Ultra's nou eenmaal” …. tot ik hier op ‘t forum aangesproken werd door iemand uit Kwintsheul die zei letterlijk “wat een onzin!” …. dat moet en gaat eruit …. afspraak gemaakt en diagnose, achterwiellager …. vlgs anderen niks mis mee, vlgs hem de boosdoener ….. en daar sta je dan weer …. goeie raad is duur, maar ik wilde er toch echt wel een keer vanaf en de sfeer was goed, ik had er wel vertrouwen in …. wiellager vervangen en ik heb een andere fiets! De speedwobble is voor 80% verdwenen en hij komt nu later en stukken minder …. wat wel bijzonder was, de handelbaarheid op lage (kruip)snelheden is ook enorm verbeterd …. kortom, er is wel degelijk hoop voor je ….. ’t is alleen zaak dat je een monteur vindt en geen “vervanger” ….

Succes ermee! Ron

• k-streetfighter

hoi ben, de oorzaak zoal dit filmpje maakt niet uit is toch echt wel een speedwobble

zelfs door t vele vermogen( motogp, superbikes) uit accelerend uit een bocht kun je er 1tje krijgen

blijft heeeeeeeeeeeeeeeel erg verelend en nog veeeeeeeeel erger levensgevaarlijk

mvg klaas

• sjors

Ben ,….dat geslinger in dat youtube flimpje is GEEN speed-wobble .

Wobble = oscillatie ,….wat in feite niet meer betekent dat een geringe energie benodigd is om een uitslingering te verkrijgen in het eigen resonantie-getal

Dat is gewoon een natuurkundig fenomeen , waar constructeurs rekening mee dienen te houden .

Als voorbeeld werd dat bekende filmpje genoemd van een tui-brug in de USA waar de wind effe onder komt ,….de hele brug zie je vervolgens over de hele overspanning golven , en in elkaar donderen .

Dit is trouwens ook de reden ,dat militairen niet in cadans , maar uit de pas moeten lopen over bruggen .

Bij hele ouwe motorfietsen zie je wel eens een draaiknop boven op het balhoofd zitten ,….deze kon strakker worden aangedraaid om die wobble wat minder kans te geven met die “kauwgom-frames”

Je kunt 't meestal uittesten of je motor er gevoelig voor is door heel even je stuur onder het rijden los te laten ,…..begint ie dan al een beetje te trillen dan moet je in feite al op gaan passen …

Ik heb 't zelf 1 X meegemaakt op een benelli 650 tornado ,…..ik ging gewoon op me bek met een vaartje van 80/90km/u,

….“er was geen houwen meer aan ”

• Ben

Ik had daarom al mijn twijfel geuit. Maar wat wel nieuw voor me is, is dat een speedwobble dus al kan ontstaan bij 80/90 km/h! ! !

Dus het kan me nu weer overkomen ondanks dat ik nu niet harder dan 120/130 km/h meer rijd? ::o

• sjors

Ben ,….het treedt meestal op bij 1 bepaalde snelheid , en dat kan bij iedere afzonderlijke motor bij weer een andere snelheid zijn .

Blijf je op de veroorzakende snelheid rijden , dan wordt 't in heel snel tempo zo erg , dat je ondersteboven gaat met je motor

Om 't te bestrijden/verhelpen kunnen “alle beetjes” helpen :

…ander bandje ,…andere lagertjes lees ik hier ,…..loden proppen in de uiteinden van het stuur, …balhoofdlagers een tikkie te strak , enz

Het zijn allemaal lapmiddelen , die niet de oorzaak waren , maar het fenomeen kunnen laten verdwijnen.

De oorzaak zit 'm in de constructie/ontwerp van HD , wat niet bepaald de 1e prijs wint

• sjors

….komt een nieuw model op de markt :

de Harley Davidson “Bibber-Glide” :D

( kan geen eigenaar d'r meer over zeiken )