schudden stuur

• Ad

Dag medeprikkers, ben in het bezit van een ultra uit 2010 waar bij een 8000km beurt het balhoofd aangedraaid moest worden,omdat ik wanneer ik een keertje 160 reed het stuur hevig begon te schudden.

Dit heeft wel wat geholpen,maar nu wanneer ik een flauwe bocht neem met 140 begint het stuur weer te slingeren wat geen fijn gevoel is.

Weet iemand een verklaring en natuurlijk een oplossing hiervoor?

Vriendelijke groet.

• Ben

Klinkt als de beruchte “speed wobble”.

Heb ik zo'n 25 jaar geleden ook gehad bij de fiets die ik toen had als ik over de 170km/h reed.

Men wijst dan naar vering, banden en balhoofd maar het is nooit opgelost kunnen worden.

Eind van het liedje was dat ik maar gewoon geen 160+ meer reed.

• MissTaken

Goedenmorgen Ad,

Als de bandenspanning oke is, je banden uitgebalanceerd zijn en je banden zijn niet verkeerd om gemonteerd, kun je misschien last hebben van balhoofspeling, zie ook: Motornet.be -uitleg balhoofdspeling

In geval van een dergelijk probleem zou ik dan een date regelen met m'n monteur…izniegoedjijmake?

Misschien kun je hier iets mee?

Suc6 en greetz; Miss.

• sjors

Het zit ‘m in ’t in het frame/balhoofd en is in feite niks anders dan oscillatie ( en is eigenlijk gewoon zeer gevaarlijk te noemen )

2 leden van me kluppie hebben de nieuwe fietsen na een half jaartje maar ingeruild , omdat na alles wat de dealer ook deed het probleem hooguit een beetje verschoof ,….maar er niet uitging ( banden vervangen , balhoofdlager stellen, , balanceren )

Ik zou proberen om zelf maar het balhoofdlagering gewoon een “ietsje” te strak te zetten

“treedt binnen in de romantische en zorgeloze, probleemloze wereld van Harley Davidson ” :D

• USA John

een Ultra is niet gebouwd om 160 mee te rijden en ook geen 140 door een bocht (hoop dat hiermee je vraag beantwoord is,zo niet dan verwijs ik je graag naar de website van Suzuki)

• Mangku

Er zijn 4 oorzaken ; 1 . Harde wind

2 . Hobbelige wegdek

3 . Voor Band Profielen

4 . Voor Wiel Lagers .

Ik rijd op een Ultra Twin-Cam sinds 2002 tot 2005 en daarna op een Ultra EVO tot heden .

• Pete

Ad, helaas…..niks zal helpen, het schudden zal blijven. Ook met moderne stabilisators en andere rubbers in je achterbrug en weet ik wat er allemaal verzonnen is. Met al die shit erop is het wel minder dat schudden, maar weg gaat t nooit. Hoe ik dat weet? Al die rotzooi die ik net opnoem heb ik uitgeprobeerd, met als resultaat dat je alleen veel geld kwijt bent.

Rustiger rijden dus, en een coole gebruikte Triumph SpeedTriple erbij nemen voor het snelle spelen :D

• ultra classic 2004

Goedendag allen,

Mijn ervaring is toch wel anders.

zonder genoemde problemen zijn de snelheden boven de 150-160 wel te rijden, comfortabel is anders maar geen last van uitslagen in het stuur.

op een of andere manier zal er toch een oplossing voor moeten zijn.

de mijne is kwa rijwielgedeelte origineel.

mvg,

• k-streetfighter

hoi

speedwobble is dat de beide draaipunten, achtervork as, en balhoofd in n zelfde trillingsfrequentie zitten /komen

dit kan echt van alles zijn, van t simpel losser of strakker draaien van t balhoofd t/m de veel moeilijker combinaties van allerlei oorzaken

verkeerde bandenspanning, afgesletenbanden al of niet scheef afgesleten, de verkeerde banden, speling in je glijbussen van je voorvork, te strak of te losse balhoofdlagers, versleten achterbrugaslagers, versleten wiellagers of speling erop hebben, verkeerde belading van je fiets, stuurkuip, zijwind, los zittende bouten/moeren, noem t allemaar maar op

dus soms is t simpel op te lossen soms ook heel erg lastig/moeilijk, dus een echt duidelijk dat ist moment is er volgens mij in dit geval niet

succes

• Ben

Kortom, je bent de kos als het jouw fiets betreft. Ik heb het zo'n 3x meegemaakt en vooral de 1e keer dat het gebeurde werd ik bijkans uit m'n zadel gelanceerd. Was echt op het randje van leven en dood :o

Je voorwiel + stuur worden stuurloos (slaomt in volle kracht van links naar rechts) en je frame voelt opeens als een wokkel aan.

De keren daarna bij maar het geringste teken en gevoel dat het de kop op begon te steken direct gas langzaam terug zodat ie (hopelijk) niet in de grootst mogelijke kadans komt. Instant schietgebedje.

Hoe dan ook, het is shit kwaal en ik hoop het niet meer mee te maken. Nou is bij een HD het risico ook wel veel kleiner (ik rij op m'n HD bijna nooit harder dan 120/130…..