zelfbouw, frame met kenteken, hoe werkt dat?

• chopper

Als je denkt met gewoon een framenr van een bestaand frame in je bezit over te kloppen in je nieuwe

frame en daar bij de overheden succes mee te boeken heb je het goed mis. Zoiets noemen ze namelijk frauduleuze

praktijken rij nl zelf nu zo rond met als gevolg dat ik geen seconde gerust ben. Daar staat dan je droombike waar je

3 jaar mee bent bezig geweest en je durft er niet mee buiten komen omdat je denkt als je controle krijgt ze misschien

heel je droom aanslaan waar je niets meer van terug ziet. Heb trouwens op de bigtwin bikeshow met L&L gepraat

over een mogelijke oplossing voor mijn probleem maar waren weinig behulpzaam (zal niet genoeg meer opbrengen)

Mag het ze ni verwijten natuurlijk is mijn eigen schuld maar ja hoe doe je zoiets in een land als Belgie waar je van de ene

muur naar de andere loopt. Heb mij hier al zot op gepiekerd hoe dit in orde te krijgen. Is trouwens een chopper dus ze kunnen

er ni naast kijken. Heb al gedacht om nu van mijn oud frame balhoofd met stuk toptube en downtube af te zagen en dit over te

bouwen in mijn nieuwe frame , dan is het zogezegt een verbouwt frame (wat ook niet mag maar in Belgie mag niks) en heb je

toch geen nr overgeslagen wat niet uit te leggen is en direkt lijdt tot aanslagen van je motor denk ik en nog eens strafbaar is ook

Greetz

• Patje

Yep Chopper , ik ken een paar mensen hier in België die zo rijden maar zoals je zegt is een schemerzone.

Al die onzekerheid was voor mij de aanleiding om het hele idee op te geven.

Op dat gebied hebben ze in België echt wel nog wat te leren van de ons omringende landen, wat ik zo raar vind is dat blijkbaar niemand u ook kan zeggen hoe het systeem werkt.

Patje

• chopper

Ja is zo Patje, ik heb toen ik net begonnen was gebeld met het ministerie die deze zaken aanbelangt en kreeg een persoon aan de lijn die mij

liet verstaan dat dit kon mits keuring en mij zo doorverwees naar een keuring weet al niet meer welke, toen ik daar kontakt mee opnam wisten die

van niks (was stationchef) . Terug gebeld met ministerie, andere persoon.. die zij me direkt.. eigenbouw in Belgie, niks daarvan die komt er nooit door!

Daar stond ik dan en dan begint een mens oplossingen te zoeken (die er geen zijn maar ja)..:S

• U.S. John

geen goede vriend of familie in Nederland of Duitsland?

• chopper

Nee U.S. John, vind trouwens ook dat het allemaal weer om geld draait. Ik heb me eens laten wijsmaken dat als je bv. in Nederland woont je ook geen frame uit de USA

moet laten komen (wat ik gedaan heb) want dat je dit niet door de keuring krijgt. Dus enkel frames uit Nederland, en Duitsland zal ook wel lukken zeker (Europees?)…

Maar nu was ik laatst op marktplaats aant kijken en ik zag daar een identiek model frame staan als het mijne (enige verschil hardtail) ongeveer 1500€ en een beetje verder

zelfde frame met Ned. kenteken 4750€ bij Ferox. Dat is meer dan 3000€ voor uw papieren!!! Dacht altijd dat Harley's, choppers enz. iets was voor de gewone werkende mens met een bepaalde visie op het leven maar heb het gevoel dat dit al lang een dikke nek rijke mensen hobby geworden is als je begrijpt wat ik bedoel. Kijk maar simpel naar de shows van tegenwoordig, dan mag je nog zoveel in je motor gestoken hebben, daar kom je gewoon nimeer aan te pas (in de meeste gevallen) Ik heb mijn Harley gekocht in 1988 en als ik het gevoel, wat het was om een Harley te rijden van toen met nu vergelijk …???

• J-P

Je mag tegenwoordig ook met een frame uit de USA naar de RDW in Nederland.

Ze hebben de eisen pas weer gewijzigd.

Je moet er dan wel papieren bij hebben , en krijgt geen “zelfbouw” meer op het kenteken.

Gr, J-P.

• Bow

Jou gevoel is ook zoiets van,het zijn tegenwoordig wel erg veel lifestyle bikers,met dito motors.

Dit gevoel was mij ook toe gekropen,en ben nu dan ook weer terug naar de roots.

Dus gewoon bouwen en rijden met het spul,of het nou Harley is of een andere 2 cylinder.

Gewoon de fun van het bouwen en zelf maken is beter dan wat dan ook,je hebt het tenminste zelf gemaakt.

Daar kan zo'n dikke nek lifestyle biker met zijn Harley van veel teveel geld niet tegen op

• Albert B

dat vignetje ontbreekt niet , dat is er nooit bij , om de simpele reden dat er in het buitenland geen gelijkvormigheidsattest bestaat….het vingnetje moet van de dienst homologatie /voertuigen komen . Met het vingnette komt ook een validatieformulier dat bevestigd dat het ingevoerde voertuig conform is met de B. wet.

Bij een voertuig buiten de EU is er nog de mogelijkheid om een eenmalige keuring te laten doorgaan .

Zelf heb ik vanuit alle landen in onze onmiddelijke omgeving motoren ingevoerd zonder te veel problemen (N , D , F )

• Lang1447

Hoi JP

Waar kan ik die gewijzigde eisen vinden wat betrefd het laten keuren van een USA frame met certificaat.

Wat krijg je dan voor een kenteken i.p.v eigenbouw.

• J-P

Ik denk dat je die info bij RDW in Lelystad kunt krijgen.

Een maat van me is vorige maand geweest in Roosendaal met een frame uit de USA met de originele papieren die bij het frame geleverd werden , en werd gewoon toegelaten incl. het framenummer dat af-fabriek erin gezet was.

Je moet wel meteen bij de keuring van het frame je motornummer en baknummer doorgeven (wat niet meer gewijzigd mag worden voordat je voor typegoedkeuring naar Lelystad gaat).

Gr, J-P.