Rijden in Duitsland

• Edgar

Hallo prikkers,

Dit jaar ben ik van plan een rit door Duitsland te gaan maken.

Nu ben ik in het bezit van een setje uitlaten die niet street legal zijn.

kan ik hier mee zorgeloos door Duitsland toeren of moeten de originele pijpjes er toch weer onder?

Wie heeft hier ervaring mee?

Groet, Edgar

• wiebe reddingius

In de Eifel is het slecht kersen eten, hoge boetes soms vele controles,motor staan laten, of per aanhanger naar huis vervoeren,of legale uitlaten monteren.

Ook in Sauerland begint de politie streger op te treden.

• Edgar

Nou dat klinkt niet echt goed Wiebe, ik had niet verwacht dat het al zo errug zou zijn….

• JosK

Ik ga al ruim 10 jr naar de Eifel en ook al verscheidene keren dwars door Duitsland, nog nooit problemen gehad, ook met Vance & Hines eronder.

Als je in de bebouwde kom maar rustig met je rechterhand bent en daar niet te veel herrie maakt.

Met Pinksteren gaan we weer,maar misschien heb ik wel mazzel hoor . :D

• j.schoenmakers

Die Duitsers komen toch ook allemaal met open pijpen naar Nederland. Ik neem aan dat ze die bij de grens niet telkens verwisselen. Dus het zal wel meevallen. Inderdaad gewoon normaal doen

• wiebe reddingius

Filmpje met aanhoudingen, met tekst en uitleg niet op internet gezien (Eifel)enkele maanden geleden???

De politie heeft zelfs boekjes met gegevens van de legale (fabrieks)decibelen bij zich.

Je kan dus zomaar aan de beurt wezen.

• Edgar

Geluk zal een hele grote factor zijn denk ik, had al verhalen gehoord dat je ze er ter plekke onder vandaan moet halen of dat ze zelfs je motor in beslag nemen.

Nou lijkt me dat wel wat sterk hoor, maar ik heb geen extra setje in mijn toolrol zitten dus ja…het blijft een gok!!

• Jan

Dat waren vooral japanse motoren die als idioten door de Eiffel scheuren. Ik blijf erbij dat de Duitse Harleyrijders ook met open pijpen rijden. Ik kom er ook een paar keer per jaar, nog nooit een probleem. Als je niet in het weekend gaat is het al zeldzaam om politie tegen te komen

• electra_glidejos

Je bent in Duitsland niet verplicht om met E keur uitlaten te rijden. Wij moeten voldoen aan de Ned eisen.

Echter nu komt het je mag niet meer decibellen maken dan waar je kenteken op is afgeven. Teveel dan is het staan blijven en niet meer verder rijden.

Heb zelf nog geen problemen in Duitsland gehad, maar in het Mergeland “zuid Limburg” wel dus en ze zijn niet goedkoop!

'87 FLHS mag in mijn geval volgens de MAG lijst 98 DB hebben, had er 89 volgens de meting, maar was toch de LUL omdat er een sticker op het frame stond EPA noise standards 80 DB.

Meting geschied aan een zijde en dat mag niet ze moeten in mijn geval aan 2 zijden gelijktijdig gemeten worden volgens de RDW eisen.

De electra is de stilste van ons cluppy, heb nl extra DB killers in m'n Kerker endcaps gelast.

Ze willen geld hebben en ze zijn het zat met de overlast en bij de motards is nog wat te halen.

Sportfietsers zijn een groter probleem en niemand rijd op een fiets die officieel de weg op mag volgens de wetgeving.

Zou je wel adviseren om de fabriekssticker te vewijderen als daar lage DB waardes opstaan.

• MissTaken

Hi Edgar,

Als ik jou was, zou ik het niet gokken:

De verhalen over bepaalde Bundeslaender heb ook ik opgevangen.

Tijdens Faak bijvoorbeeld schijnt Munchen en omstreken 1 groot politiebolwerk te zijn en staat de plaatselijke

HD-Dealer standby met een vrachtwagen volgeladen met nieuwe tuv-gekeurde uitlaatsystemen,

zo hebben anderen op HD-dagen mij in het verleden verteld (Een goudmijntje voor de dealer -if you ask me).

In andere deelstaten dan bijv. de Eifel is men idd wat soepeler, zolang je maar tam doet als je door de bebouwde kom rijdt. Ik zou persoonlijk toch Street-legal pijpen er onder doen en je heb de minste kans op een verziekte vakantie.

-*-*-*-*-*-*-*-

Rondreis door Duitsland;

Een paar persoonlijke specials van Missie:

Bezoek aan de stad Bamberg: wikipedia.org-Bamberg

Mijn favoriete restaurant in Bamberg: Zum Kachelofen let op: beperkt parkeren voor de deur, ofschoon dit met de motor beter zal lukken dan met de auto.

Zwarte woud: Ritje door de Hexenloch en bezoek aan de hexenlochmuhle: Hexenlochmuehle Let op, rijdt deze loch alleen met droog en mooi weer ivm slipgevaar.

Uitwijkmogelijkheden zijn er totaal niet op het smalste deel van deze loch en ik heb helaas zo'n 10 jaar geleden gezien

dat ze een dode bmw-rijder uit naastgelegen beek hadden gevist…

In het stadje Triberg wordt je doodgegooid met (koekoeks-)klokken, varierend in prijs van een paar tientjes tot Veel€€€.

Fussen in de Allgau -Bezoek aan kasteel Neuschwanstein nb: Niet doen in het hoogseizoen: (je staat in de rij om het kasteel in te mogen) Opmerkelijk: Niet veel mensen weten dat het kasteel door de geallieerden langer dan vijf jaar na het einde van de 2e wereldoorlog in gebruik was als opslag- en retourplaats voor gestolen Nazi-kunst. In de rondleiding door het kasteel zul je hier ook niets over horen.

Wernigerode in de Harz:

Goed hotel met afsluitbare parkeergarages in het nabijgelegen Drei Annen Hohne te huur: hotel-kraeuterhof

In Wernigerode met de Harzer Schmalspurbahnen naar de top van de Brocken: hsb-wr

Extra tip: de locomotieven rijden in de winter ook; speciaal sfeertje in dat natuurgebied met een giga-pak sneeuw -zie ook de foto's op de site van de HSB.

Let op: Infrastructuur is inmiddels erg goed, maar op sommige plekken liggen de natuurstenen kinderkopjes toch nog op wat afgelegener wegen. En deze zijn gemeen glad bij nat weer.

Een laatste tip: De drank “Schierker Feuerstein” is net zoiets als Jaegermeister (lekkah uit de deepfreez) B)-, maar ze is wat zachter van smaak. Wordt in elke Getrankemarkt in de buurt verkocht -let op; niet kopen in het dorp Schierke -dat is daar vanwege het toerisme duurder -en kost in de Getraenkemarkt niet de hoofdprijs.

->Eerlijk gezegd geldt dat voor alle sterke drank daar. Hollandse slijters hebben nog nooit van Miss gehoord.

Nu kap ik er maar mee; voorlopig heb je wel weer wat handvaten :D

Suc6, veel plezier alvast & Greetz Miss.