v.o.e.s.

• k-streetfighter

hoi sorry hoor, alsik mijn 4cil jap moet afstellen met een kwikkolom dan is dat redelijk stabiel, 76cm kkwikkolom of bijna 1 bar vacuum( met vacuum meters), , of welke waarde dan ook die hij aangeeft, op alle 4 cil tegelijk en de variatie, of tewel oplopend of aflopen vacuum is te verwaarlozen

t meet punt/ aftap punt is t rubber tussen de carburateur en cilinderkop

daargaan ook zuigers op en neer in dat soort motoren, dus vat dat -0.3 of -0.5, niet echt , t zou bv een jap niet echt top zijn trouwens als er zoveel verschil inzit want dan loopt ie behoorlijk onregelmatig

maar goed heb ook n braindamage :-):-)

• Konijn

Die 0,3 en 0,5 was alleen maar voor het idee, niet als afstelling. Voor de rest is een 4-cil. geen 2-cil. en is het dus appelen en peren vergelijken. Als we aan het eind van de rit maar weer wat geleerd hebben met z'n allen is het goed zat. :-).

• k-streetfighter

dat ging ook om t principe vaccuum niet 2 of 4 cil

mvg

• sjors

Als een 4-takt motor plotseling prestatie moet gaan leveren ( van sukkelen naar volledig gas open ,….of tegen een berg op oid ) dan heeft die motor in aanvang van z'n acceleratie juist MINDER voor-ontsteking nodig.

Even iets ter voorbeeld :

Vroeger zat op de ontstekings-toren van elke auto-motor een vacüum-balgje gemonteerd wat aan de grondplaat van de contactpunten was verbonden met een klein trek-stangetje.

Mijn inmiddels bejaarde vader heb ik wel 1000X de ontekingen zien afstellen van Opeltjes in de jaren ‘60 en ’70 toen ie auto-monteur was.

Hij stelde de ontsteking statisch af , bij een zo laag mogelijk toerental ( alleen op de startmotor ), waarbij het vacüum slangetje los gehaald moest worden , dit was iets van 10 graden vóór het BDP .

Als nu de motor weer gestart werd , en het vacüumslangetje weer op de venturi werd aangesloten, zag je met de timing-lamp dit merkteken ( zgn “kogel” ) verlopen , en ging iets vervroegen.

Dit onderdeel noemde men de “vacüum-vervroeger”, wat imo eigenlijk een foute benaming is ,…maar “vacüum-verlies-verlater” is een maf woord denk ik.

Wanneer dit balgje (rubber-membraam ) LEK raakte , dan manifesteerde dit altijd in een hevig “pingelende” motor

wanneer er werd geaccelereerd !

De “VOES” op de HD's doet in feite het zelfde ( alleen kent deze maar 2 standen , “aan” en “uit” )

De VOES verlaat even een moment het ontstekingstijdstip terug naar de richting van het statische tijdstip, op het moment dat de motor een groot koppel nodig heeft.

Dit wordt veroorzaakt door het wegvallen van het vacüum doordat de gasschuif opent ( als de gasschuif namelijk dicht staat ontstaat juist het grootste vacüum )

Als je nu “zomaar” bij een standaard HD alleen dat vavüum-slangetje loshaalt en afdopt , dan zul je merken dat je motor ook gaat “pingelen” bij acceleratie , omdat de vervroegings-curve niet meer aangepast wordt naar een iets later tijdstip.