Hallo ik had even een vraagje ,is het verstandig om de v.o.e.s.te verwijderen en de draden met elkaar door te verbinden zodat de ontsteking constant meer voorontsteking heeft? of v.o.e.s. verwijderen en de draden niet doorverbinden.
ff dom van mij hoor maar volgebns mij heeft de voes niks met voor ontsteking of zo te maken
voes staat voor vacuum operated elktro switch ofte wel op t moment dat je motor loopt/ cq de zuigers op en neer gaan, dan trekt t vacuum vd carburateur een klepje open die n stroom van je electronische ontsteking doorschakelt naar aaarde/cq de min op je frame/accu
mvg klaas
Wortel voor jou Konijn, je hebt het begrepen. Henk als je voes niet goed schakelt, aan de onderkant zit een stopje en als dat er uit peutert vind je een schroefje hiermee kan je je voes ook nog wat bijstellen als dat nodig blijkt!!
Hier nog wat plak en knipwerk
De HD ontstekingsmodules zijn vanuit de fabriek geprogrammeerd voor twee vervroegingscurves. De Vacuum Operated Electric Switch (VOES) bepaalt welke curve op dat moment tijdens het rijden gebruikt wordt. De VOES reageert op het vacuum in het inlaatspruitstuk en is door middel van een slangetje met het spruitstuk verbonden. Als het vacuum laag is, zoals tijdens het accelereren en bij het leveren van een zware belasting, staat de VOES open. Als de motor niet zwaar hoeft te presteren, zoals bijvoorbeeld bij kruissnelheid op de snelweg, is het vacuum hoog en wordt de VOES gesloten. Deze twee standen van de VOES bepalen de keuze van de vervroegingscurve die in de computermodule vast geprogrammerd zijn. Hierdoor zorgen we er voor dat de motor door de late curve niet pingelt bij accelereren en en leveren van zware prestatie, terwijl de vroege curve er voor zorgt dat de motor tijdens het rijden bij kruissnelheid zuinig met de brandstof omspringt en zo koel mogelijk loopt.
Alle modellen van na bouwjaar 1984 hebben standaard een aansluiting voor het slangetje naar de VOES op het spruitstuk zitten. Als dit niet bij jouw motor het geval is kun je een voudig een gaatje in het spruitstuk maken en daar met locktite een messing pijpje in vast lijmen. Zorg dat je het gaatje in het spruitstuk iets kleiner boort zodat het pijpje er in geperst moet worden. Lekkage moeten we hier natuurlijk niet hebben. Als je eerst eens wil experimenteren met de ontsteking zonder al teveel werk kun je eventueel ook de draad die van de module naar de VOES gaat niet aansluiten. Je gebruikt dan alleen de curve met de maximale vervroeging. Als je er echter definitief mee blijft rijden zou ik zonder meer een VOES monteren omdat dit veel beter voor je motor is. Zeker bij een zwaardere motor en bij alle motoren tijdens het accelereren en bij lage snelheden merk je echt het verschil en rijdt de motor veel rustiger en draait mooier “rond”. De VOES is eenvoudig aan te sluiten. Je bevestigd hem ergens aan de cilinderbrug, het slangetje sluit je aan op het spruitstuk, een draad sluit je aan op de massa en de andere draad gaat naar de ontstekingsmodule. Zorg voor goede verbingen, ook naar de massa.
heb de v.o.e.s. wat verstelt zodat hij wat later schakelt,ik had onder het rijden het idee dat de v.o.e.s. wat te vroeg inschakelde bij een bepaald toerental voel je de motor wat schokken en wat te onregelmatig stationair draaien.bovendien heb ik de ontsteking een tikkie later gezet,ben namelijk bezig de motor wat af te stellen na ombouw injectie naar carburateur,en had namelijk het idee van misschien kan ik die v.o.e.s. wel helemaal weglaten.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?