Hoi,
even een vraagje. kun je hydraulische lifters testen, of is dat gewoon meten of ze nog binnen de tolerantiewaarde vallen?
Hoi Peets HD,
Bedank voor je reactie!
Heb inderdaad last van tikken. Motor is al van 88 dus denk dat de lifters zn beste tijd gehad hebben. Heb nu alles al getest, oliedruk, zeefje, pakkingen etc. Zelfs ontsteking opnieuw afgesteld omdat ik dacht dat het misschien pingelen was! Alles is verder goed. Koud is het tikken stukken minder, warm wordt het nu echt irritant tijdens het rijden. Vooral achterste cilinder. Gek is wel dat het bij gas loslaten erger wordt maar kan ook dat het dan beter te horen is. Wil nu nieuwe lifters gaan monteren maar wil wel zeker weten dat het de lifters zijn, aangezien lifters tussen de 80,- a 100,- per stuk zijn. Weet jij een manier om hier zeker van te zijn?
Gr Gijs
Hoi Peet HD,
bedankt voor het meedenken!
heb de tappet blocks losgehaald en de de lifters eruit, schoongemaakt en weer in elkaar. lifters is niets vreemd aan te zien of te voelen. zitten prima in de zitting, zakken er ook langzaam in, geen speling. bij het indrukken van de lifters leeg merk je ook dat ze druk opbouwen. lijken mij goed te moeten zijn dus. oliekanaal van af het zeefje naar de tappet blocks doorgeblazen, zijn schoon. wel merk ik wanneer ik de de tuimelaars los haal dat bij de achterste cilinder de pen waar de tuimelaar op zit er makkelijker uit gaat dan voor. achter tik hij ook meer. zijn er nog meer oorzaken dat je een tik in de cilinderkop hebt. tikken reageert duidelijk op het toerental, hoger toerental is sneller en harder tikken. stationair tik hij mee op het toerental en is het zachter. zie verder ook geen beschadigingen op tuimelaar, pushrods of binnenkant kleppendeksel. klephoedjes zitten nog keurig op z'n plek etc. weet niet meer waar het nog door zou kunnen komen.
gr Gijs
nog een bijzonderheid is dat bij het installeren van de lifters en het afstellen daarvan dat het mij opvalt dat de lifters vrij snel leeg bloeden. als ik er spanning op draai en dan twee a drie slagen geef zit de pushrod strak zoals het hoort maar na een 2 a 3 minuten is hij met 2 vingers rond te draaien. vind dat de lifters dus erg snel leeg gebloed zijn. kan dit duiden op dat de lifters geen druk vast houden en dus defect zijn. hoe lang duurt het leeg bloeden van de lifters normaal. ik heb gehoord 10 a 15 min!!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?