Kosten onderhoud

  • Hans

    Hallo, ik heb sinds begin dit jaar een Harley. Nu ben ik me aan het orienteren waar ik het best een onderhoudsbeurt kan laten uitvoeren. Nu viel mij op dat er een aantal bedrijven zijn (voornamelijk een paar officiele harley-dealers), die met ontzettend goedkope prijzen komen voor een kleine beurt. Heb zelfs gezien dat er een een onderhoudsbeurt aanbiedt in combinatie met een poetsbeurt voor 90 euro (!). Bij navraag bleek dat zo'n onderhoudsbeurt (vaak 8000 km beurt genoemd, dus eigenlijk voor motoren die maximaal 8000 km hebben gereden) gewoon niet compleet is. Mijns inziens is dit misleiding. Bij navraag bij niet-officiele harleyzaken bleek dat zij veel meer werk uitvoeren voor dezelfde beurt. Heeft dit te maken met het feit dat de officiele harley-zaken - van horen zeggen - het financieel moeilijk hebben en alles uit hun (commerciele) kast halen om iets binnen tehalen? Jammer, ik ga dus gewoon naar een harleyzaakje (niet officieel) hier in de buurt die niet zo commercieel bezig is, maar in ieder geval wel betrouwbaar. Hebben meer mensen hier ervaring mee?

  • Peets HD

    als je het bij de slager laat doen kost het waarschijnlijk nog minder , gewoon ff door zoeken mischien kan je buur jongen het wel die is nog goedkoper .

    gr peet

  • Jos V.

    Gewoon een werkplaatshandboek kopen en zelf doen Hans.

    Het stelt geen reet voor , olie verversen en oliefilter vervangen kan iedereen.

    Luchfilter even checken en banden controleren en kabels en accu en belt of ketting kontroleren is ook niet moeilijk.

    Bovendien leer je de motortechniek beter kennen en het is ook nog leuk om te doen.

  • Peets HD

    yep zelf doen is het aller goedkoopste natuurlijk .beetje olie verversen en filtertje en klaar de rest laten we zitten .

    en als we op vakantie zijn en er loopt een wiellager kapot , regelen we dat daar ook wel weer ergens , of bijvoorbeeld de koppelings stift ingelopen door de slijtage van de platen ,of een gaskabel die nog maar aan een paar draadjes vast zat , remleiding lekage ,knijp je door je rem heen op vakantie , regelen we ook wel weer ergens een dealer of een ziekehuis die dat repareerd .

    Beter is natuurlijk om alles te voorkomen en er vroegtijdig bij te zijn , en dat is een beurd .

  • henky

    Hey Peet,

    Daar heb je natuurlijk helmaal gelijk in. Beter goed nazien als verassingen achetraf

    Ik ben allen bang dat menig motorzaak niet zo uitgebereid een beurt uitvoert.

    Menig zelfsleutelaar heeft elk onderdeel toch wel een keer per jaar van zijn brommer afliggen en kan het meteen nakijken als je het toch vast hebt.

    henky

  • Patje

    Nu die 90€ (onderhoud + poetsbeurt) lijkt me wel heel goedkoop zeker bij een officiële dealer.

    Ik ga al meer dan 10 jaar bij dezelfde onofficiële garage (wegens zoals men zo mooi zegt in Nederland "een paar keer deftig genaaid door HD dealers), en dat kost me pakken minder dan bij HD voor hetzelfde onderhoud en ik ben er meer dan zeker van dat ik ten eerste goed geholpen ben en vooral ten tweede betaal voor wat effectief gedaan is.

    En daar voel je je tenminste klant en geen melkkoe en die mensen weten ook heel goed waar ze mee bezig zijn , ook al horen ze dat niet graag bij de “echte” HD dealers.

    Patje

  • Peets HD

    ja ja zeker een zelfsleutelaar , maar je kan niet verwachten van iemand die nooit sleutelt maar wel harley rijd zijn eigen motor kan onderhouden .

    Dat moet je laten doen bij een shop die onder andere de punten die ik opnoemde na kijkt , dan zit je goed en rij vele veilige kilometers .

  • JDH

    Ja, die officielen doen alleen olies en knijpen ff in je hendels voor dat geld. En je moet je afvragen of je iemand anders je bike wilt laten poetsen…. (stagiair of hulpje die er 8 in een uur moet doen is niet echt handig hoor….)

    Beter is iemand of een garage te vinden waar je het onderhoud samen mee kunt doen.

    Olies + filter(s) vervangen is kinderspel. Remleidingen moet je wellicht een keer voorgedaan worden.

    Let ook op remblokjesnatuurlijk.

    Als je lid bent van een club lopen er genoeg rond die je kunnen/willen helpen.

    Maar bezuinig niet want dat zou zonde zijn.

  • ron

    Hoi!

    Inderdaad is de lokale HD shop goedkoper en zeker zo goed.

    Overigens heb ik kortgeleden ergens gelezen dat de officiele garantie ondanks onderhoudspleging door een niet officiele garage tegenwoordig juridisch niet meer vervallen mag worden verklaard!!!!!

    Zoek dus een vertrouwde lokale shop en gun die de handel!

    Grtz

    Ron

  • Jos V.

    Voor alles is een eerste keer en als je er niet aan begint leer je het nooit.

    Veel dingen zijn gewoon zelf te doen als je een beetje technisch bent , ben je dat niet breng je hem naar de dealer.