Waarom zijn er zoveel spinnen in september?

Ik heb de indruk dat er in de herfst meer spinnen zijn dan gebruikelijk. Mijn raam hangt vol met spinnenwebben en af toe kruipt er een spin voorbij. Volgens mij is het spinnenseizoen weer aangebroken. Waarom zie ik de achtpotige beestjes vooral rond deze tijd van het jaar?

3 jaar geleden
in: Insecten
1.3K

Antwoorden (1)

Het worden er de komende tijd alleen maar meer. Het najaar is spinnentijd. Of beter gezegd: dat is de periode waarin ze een stuk zichtbaarder zijn. Want daadwerkelijk meer spinnen, dat is niet het geval: in mei hebben veel meer soorten hun paartijd dan in de herfst.
Hoe komt het dan dat september spinnenmaand wordt genoemd? Ten eerste: leven spinnen tijdens de lente en zomer het liefst buiten. Zodra de nachten kouder worden, willen de vrouwtjes naar binnen. En de mannetjes gaan erachteraan omdat ze willen paren. In hun zoektocht naar liefde, kruipen ze door alle hoeken en gaten naar binnen. Je ziet er dus veel meer. Oók omdat spinnen vooral reageren op trillingen en dus in paniek over de vloer rennen zodra ze jou aan ‘voelen’ komen. Daarnaast zijn spinnen in de herfst volwassen en vallen ze simpelweg meer op omdat ze groter zijn. En tot slot: door de dauw die in het najaar ontstaat en omdat het vaker regent, zie je de spinnenwebben beter.
SimonV