Hi Rulez,
Ben natuurlijk geen techneut en waarschijnlijk trap ik nu een open deur in: ->Zit er niet gewoon lucht in je remleiding?
Ik bedoel; een bike uit bj.'73 heeft in vergelijk met de meer modernere motoren vaak een remkracht die je niet kan vergelijken met een hedendaagse bike.
Omgekeerd mag je rustig opletten als je gewend bent te remmen met een nieuwer model motor en dan op een oudere mechanische vriend stapt;
Met ‘de nieuwe’ rem je zowat het glazuur van je voortanden en met ‘de oude’ heb je meer werk om serieus te remmen als dat echt nodig is.
Maar oud of nieuw; beiden remmen als een badspons zodra er lucht in de leiding zit.
Is er wel iets te meten in remkrachtwaardes?; In het remoliereservoir zit immers grotendeels remolie,….of grotendeels lucht !
Zeker bij oudere bikes kan het een goed idee zijn om dan maar een checklist af te lopen voordat je er echt op gaat rijden: motorvision
Bij een bike (=geen HD) die we zelf hebben, kun je de voorste remschijf heen en weer jutteren.
Die schijf moet er even af en er moeten nieuwe (ik noem het maar zo) nieuwe ‘dopjes’ in de schijf om die weer vast te zetten.
Mijn R65 kent ook wat probleempjes, zo bleek dit weekend; Daar blijft de rem juist hangen. Mijn eega wil daarom niet dat ik er op ga rijden totdat dat probleem is opgelost.
Jammer natuurlijk, maar ‘that’s all in the game' bij wat ouder spul.
ps: Ben zelf (uiteraard) geen sleutelaar, maar probeer het wel te begrijpen…(
Suc6 met zoeken,
Greetz Miss.