starten

  • Softail

    Hallo, ik heb een Softail uit 1993.

    Nu heb ik het een en ander veranderd en heb ik problemen.

    Andere luchtfilter gemonteerd met motorcycle storehouse kopontluchting setje

    Nieuwe startmotor

    Nu blijft mijn startmotor/tandwieltje nog na rammelen als mijn motor al loopt.

    Ook blijft mijn rode, olie lampje branden

    Verder liep hij prima en is niets veranderd.

    Hoop op hulp?

  • johnl

    je oliedrukschakelaar schakeld naar nul en als je oliedruk hebt gaat de schakelaar open en je oliedruklampje uit,dus je oliedrukschakelaar is kapot of je hebt geen oliedruk

    en je startmotor,heb je hem kompleet met solinoind vervangen? zo te horen blijft je solinoind hangen heb je hem goed aangesloten ?

  • softail

    Schakelaar is inderdaad stuk. Startmotor is helemaal nieuw.

    Bij de oude startmotor gaat het asje in de startmotor met geweld terug als ik er aan trek.

    Bij de nieuwe gaat hij rustiger terug en niet helemaal.

    Misschien met de start solenoid cover te maken?

  • johnl

    even een tip voor je drukschakelaar voorzichtig in het blok draaien want de draad is conisch en het kleine moertje voor het vast draaien van de kabel handvast draaien,het breekt zo af ,ik spreek uit ervaring en weet nou dus ook hoe een drukschakelaar er van binnen uit ziet.

    ik weet niet waarom je je startmotor vervangen hebt,maar de solinoid geeft vaak problemen.

    een solinoid is gewoon een electromagneet,je zet er stroom op en trekt daardoor een plunjer naar binnen.

    aan een kant trekt de plunjer de schakelaar dicht voor de startmotor en andere kant duwt hij het kleine tandwiel naar buiten op het grote tandwiel van de koppeling.

    als het vet van de plunjer uit droogt gaat hij niet goed meer op en neer.

    belangrijk haal eerst je accu los.

    haal het dekseltje van de solinoid af en kontroleer of de plunjer die onder druk staat door een veer vrij op en neer gaat als je hem in drukt zo niet ,de as van de plunjer smeren.

    je schrijft dat je een nieuwe startmotor gemonteerd hebt dus zou de solinoid goed moeten werken maar weet je zeker dat je het goede model hebt en alles goed gemonteerd aan de kant van de primaire bak?

  • softail

    Bedankt voor je tip van de olie schakelaar.

    Oude startmotor was helemaal dood.

    Nieuwe lag wel al jaren op de plank. Retour gestuurd, morgen komt er een andere nieuwe.

    volgens de nummers in mijn primaire kast klopt de startmotor.

    De oude startmotor was van een later type.

    ze hebben me verteld dat alleen de montage bout andere draad heeft en verder alles het zelfde is.

    Het tand wieltje is gewoon 9 tanden, starterkrans 66 tanden.

    Misschien dat de splinebus verkeerd om zat, maar dat kan ik me niet voorstellen (verzonken/aangeschuinde kant richting starterkrans).

  • johnl

    ik heb een 97 roadking en weet niet of het mechanisch het zelfde is als bij jou ,dus daar doe ik geen uitspraak over,je zegt dat je oude startmotor helemaal dood is.ik kan van hieruit niet zien wat er kapot is maar achter het dekseltje van de solinoid zit de plunjer en daaraaan een koperen ring deze maakt als hij ingetrokken wordt contact met 2 contacten als de contacten en de ring erg ingebrand zijn dan is je startmotor ook dood ,je kan ze schoonmaken en de ring een kwartslag draaien en eens proberen.je kan de plunjer zonder dekseltje met een schroevendraaier in drukken zodat hij contact maakt,

  • softail

    Alles werkt weer na behoren. Wel heb ik een sterkere veer gemonteerd die de spline aandrijving terug drukt.

    Nu weet ik zeker dat het tandwiel terug blijft schieten.

    Waarschijnlijk is de lagering die mijn asje, waar mijn tandwieltje over schuift niet helemaal soepel.