Shovel (1983) loopt slecht, ploft en houd in na een tijdje rijden

• Falconer

Afgelopen zaterdag voor het eerst op mijn “nieuwe” motor gereden een Shovel FXWG uit 1983.

Start perfect, rijden ging in eerste instantie ook goed tot dat ik ergens gestopt was ( 30 minuten)

en weer terug naar huis wilde rijden.

De motor begon te ploffen en knallen en in te houden, als ik 'm stationair liet lopen dan sloeg de motor af.

Er zit een puntenontsteking in en die is een jaar oud.

Wat zou dit kunnen zijn ?

Ik krijg van verschillende mensen verschillende berichten, condensator of de bobine, is nogal een (prijs) verschil

dus benieuwd wat hier de reactie's zijn !

Grz Ramon

• Peets HD

valse lucht ? inlaat spruitstuk rubbers controleren ., je zegt er zit een punten ontsteking in , is de bobine ook vervangen of zit de oude bobine er nog op , dat gaat dus niet goed met punten ontsteking dan moet je een 4,7 of 5 ohm bobine hebben .

gr peet

• Falconer

Dat zal ik nog even navragen over de bobine !

Ik weet wel dat er eerst een Dyna ontsteking opzat en dat de vorige eigenaar dat heeft verwisseld voor die puntenontsteking.

• Har

Condensator defect? Kun je zien aan een zichtbare vonk bij daglicht tijdens lopen van de motor.

• Falconer

Har,

Waar zou ik die vonk dan moeten zien ? Er zit een cover over de ontsteking.

• USA John

Ramon,kennelijk heb je geen idee waar we over praten en waar je moet zoeken. Mijn advies is om je motor naar een zaak te brengen waar ze verstand hebben van shovelheads en laat het ding nakijken/afstellen…..

als er voorheen een Dyna in zat is de kans groot dat de vorige eigenaar besloot om deze in een andere motor te plaatsen en de jouwe te verkopen met een (goedkopere) puntenontsteking…..

• Har

Denk dat John gelijk heeft, voor een paar euro is het probleem waarschijnlijk opgelost.

• Falconer

John, ik begrijp natuurlijk wel waar jullie het over hebben, anders zou ik hier ook geen vraag stellen en

mijn motor gelijk hebben weg gebracht. Het was even een bevestiging zoeken.

Ik zit hier ook om wat op te steken omdat je nooit alles kan weten.

Mijn reactie op Har was grappig bedoeld, omdat de klacht meer wijst op een kapotte bobine dan op een

kapotte condensator, kwam niet helemaal goed over helaas.

• Har

Ok, begrepen. Ben toch wel benieuwd of het idd de condensator is/was. Bobine kan natuurlijk ook wanneer deze warm is.

Gr. Har.

• Jellyfish

Misschien is je massakabel los of breuk.

Dat gebeurt nogal eens door trillen.