1973 XL 1000 ironhead "verbouwing"

  • rulez

    hoi prikkers,

    wellicht en niet zo veel voorkomend model maar dit gaat over een XL1000 blok, rechts schakelend en de ontsteking/carburatuer

    sinds vorig voorjaar staat er bij ons een xl1000 sportster van 1973.

    in het begin reed ie super, naderhand kwamen wat problemen met oa opruttel-klapper-knal geluid, inhouden bij hogere toeren en slechter starten.

    carb uit elkaar en helemaal schon gemaakt, bleek acceleratiepompje niet goed te vwerken.

    andere carbbowl eronder en pompje werkt prima. vervolgens na langere ritten wat problemen met vermogen-slecht lopen.

    hierop andere condensator en bobine geplaatst. dit leek goed te gaan, echter al een dermate rit achter de rug dat ie aardig heeftmoeten werken.

    na thuiskomst rook de motor aardig naar de olie en starten wil ook moeizaam gaan.

    heb al een nieuwe bobine-bougieskabels en condensator voor de puntjes klaar liggen, wellicht is het handig om de electra voor het ontstekingsdeel te vernieuwen.

    Welke handelingen zouden nog nodig kunen zijn?

    Eventueel willen we de schakelpook naar links en de rempedaal naar rechts verplaatsen, bij voorkeur zondr de bak aan te passen maar met beugels/schakelmechanisme onder blok of voor het blok door te laten lopen., iemand hiervoor tips?

    Een andere wens is

    -een kickstarter op de motor te plaatsen

    -het vervangen van de voorrem gezien hier te weinig remvertraging inzit.

    -easy clutch systemen te plaatsen

    tip etc zijn welkom

  • johnl

    Hoy rulez

    Hoe zien je punten er uit branden ze snel in of blijven ze mooi vlak? zorg dat de afstand tussen de puntjes niet te klein is geen slechte contacten?

  • USA John

    compressie meten, schakel- en rempook zou ik zo laten,dat went snel genoeg.

  • sjors

    Je kunt je misschien ook eens even begeven op een ander motor-forum , tw :

    www.motor-forum.nl

    Hier is een ironhead-liefhebber aktief , o.a. in de rubriek : “Harley-Davidson 12 ( sportsters ook welkom )” ,

    met de gebruikersnaam “Ivo” .

    Deze jongen is helemaal vol van ironheads en weet ‘r echt alles van , en was bovendien ook aanwezig op de Big Twin beurs te Rosmalen met een prachtig gebouwde “digger” ( bobber ) , op basis van zo’n ironhead.

    ( en dat er ‘ns wat vaker an tebarste gaat , dat moet je maar op de koop toe nemen , want dat fenomeen krijg je d’r gratis bij wbt dit type HD ,……er zijn mensen die er zelfs ADHD van krijgen :D )

  • sjors

    ik zou er trouwens voor kiezen om er een simpele Dyna-S met een Rivera vervroeger in te zetten.

    contact-puntjes is echt achterhaald

  • wiebe

    ik heb zelf ook een ironhead gehad met net zo' n probleem

    bij mij lag het aan de kleppen en de geleiders

    die waren te ruim en lieten te veel olie door waardoor hij aldoor slecht liep en de bougies stuk gingen vet sloegen.

    koppen op laten knappen en het probleem was over ,jaren gewoon met punten gereden zonder problemen