tuimelaars en klepgeluid twincam

  • jwh.schoenmakers

    Beste mensen,

    weet iemand of het mogelijk is met shims de zijwaartse speling op te heffen die de tuimelaars kunnen hebben en waardoor er bij een twincam nogal wat bijgeluiden ontstaan vanuit de klepbediening boven in de koppen. Mijn 2004 Electra met 60000 km op de teller krijgt daar steeds meer last van. Ik hoor het vooral als ik met een open helm rijd.

    Op de buitenlandse forums lees je veel over dit probleem, en zonder kuip, scherm of een dichte helm hoor je het niet. De kettingspanners zijn nog in nieuw staat. Primaire ketting gespannen vlg werkplaatsboek. Je hoort het vooral ook als je afremt op de motor en onder de 2000 toeren komt.

    Mijn vorige twincam had het probleem nog veel erger, en heb de motor er zelfs voor weggedaan.

    In dit opzicht toch wel een beetje heimwee naar mijn Evo's

    Mvg Jan

  • Marcel

    Er zijn shims voor leverbaar.

    fabrieks tolerantie is .003“-.013” nogal ruim begrip dus, dichter op de .003"

    geeft minder geluid

    Marcdel

    BH

  • jwh.schoenmakers

    Bedankt voor je advies, Marcel. Als ik de klepdeksels verwijder kun je dan die zijwaartse speling meten en controleren of de hydr lifters nog voldoende druk geven? Met andere woorden, controleren of er ook klepspeling te meten is?

    Dan weet ik in ieder geval zeker dat het probleem door de tuimelaars veroorzaakt wordt en niet door een lekkende lifter

  • Marcel

    Nee dat is niet te meten, alhoewel je natuurlijk als je de tuimelaar zou kunnen indrukken er van uit kunt gaan dat

    de unit defect is.

    Marcel

    BH

  • jwh.schoenmakers

    Is de tuimelaar wel te controleren op teveel zijwaartse speling zonder alles te demonteren? En zorgen die shims echt voor veel verbetering? Het klepgeluid is nu duidelijk hoorbaar boven het uitlaatgeluid. En ik rijd met redelijk open pijpen.

  • marcel

    Als er speling opzit die te ruim is en je shimmed het netjes dan zal het geluid verminderen.

    Maar de hoeveelheid geluid die jij beschrijft lijkt dat er meer aan de hand is, is de oliedruk al gemeten warm?

    Marcel

    BH

  • jwh.schoenmakers

    Oliedruk is goed, als ik de meter in de kuip kan vertrouwen. Zit altijd binnen de grenzen die Harley aangeeft. Het geluid wat ik hoor is trouwens vooral ook duidelijk aanwezig bij afremmen op de motor, zo tussen de 1500 en 2000 toeren. Bij accelereren valt het wel mee.

  • sjors

    Ik zou dan toch eerder een klepstoter verdenken.

    Je trekt die hulzen omhoog en zorgt er voor dat bij 1 cilinder de kleppen op tuimelen staan ( overlap )

    Op dat moment staan bij de andere cilinder de kleppen gesloten (compressie-stand), en staan die beide klepstoters dus helemaal beneden .

    Je kunt dan controleren of die stoterstangen met de vingers rond gedraaid kunnen worden , maar geen ruimte mogen krijgen .

    ( zo zou ik 't doen dan )

  • jwh.schoenmakers

    Heb alles al open liggen. We gaan alle units vervangen, tuimelaars van shims voorzien om de zijwaartse speling op te heffen, een spanner vervangen. En nieuwe nokkenassen, omdat er wat “pitting” te zien is op de nokkenas van de achterste cilinder. Ik hoop dat het probleem dan opgelost is.

  • sjors

    ga dan over op die nokkenas-set van S&S , met tandwiel-aandrijving ….

    ….ben je meteen van dat gezeik met die lullige spannertjes af…

    ( zou ik voor kiezen dan )

    Het is overigens niet echt een klussie voor de handige doe-het-zelver.

    Ik heb er even met me neus boven-op gestaan , maar er kwam toch best speciaal gereedschap bij te pas,

    bij het lagers verwijderen en oppersen , speciaal inwendig trekkertje ….

    Ik had 'm naar de work-shop gebracht