schudden / speedwobble dyna

• andré

hallo allemaal,

Ik ben zelf in het bezit van een hd dyna uit 1996, en heb

het probleem met aardig wat dyna,s is dat ze bij snelheden van zeg maar boven de 120 km per uur erg nerveus beginnen te worden in het stuur,

zeg maar gerust zwabberen, alleen het gas loslaten is de enige goede reactie om het tegen te gaan…

ik ben me al tijden aan het verdiepen in dit verschijnsel, en praat ook met veel motorrijders en monteurs, en wat blijkt dat er toch erg veel mensen dit probleem hebben!

maar het wordt keihard ontkend door harley! de dealers doen net of ze het voor het eerst horen…yeah right

het is eigenlijk gewoon een verkeerde ontwerp fout om het blok en de achterbrug aan elkaar vast te maken en dan dat geheel in rubbers te hangen….

er zijn oplossingen zoals: progressieve schokbrekers / veren voor en achter monteren (kosten 400 a 500 euro of meer…)

: positrack of true track stabilisatie systemen van 500 a 600 euro…

maar waar ik vooral benieuwd naar ben…wie heeft deze problemen ook, en wat heb je er zelf aan gedaan om het op te lossen…ben erg benieuwd,

de eerste stap die ik nu zelf ga ondernemen is een paar progressieve veren in de voorvork monteren…

waarom dyna,s schudden…

persoonlijk ben ik van mening dat harley zelf een kosteloze oplossing zou moeten aandragen voor dit levensgevaarlijke euvel…

L&R André

• USA John

ze worden gebouwd in een land waar je op z'n hardst (en dat is slechts hier en daar) 80 mijl per uur mag rijden en de kwaliteit van de meeste wegen meer dan bedroevend is.Dus wat is belangrijk hier? Juist,comfortabel rijden en niet snelheid….

• andré

heb je zeker een punt usa john, maar het gebeurt ook met veel lagere snelheden en andere harley modellen…lees het onderstaande artikel maar eens;-)

http://www.hdforums.com/forum/touring-models/351212-low-speed-wobble.html

• Baz

zoek maar op auteur: Baz; heb hier ook al over geschreven en maar weinig

reacties. Na een FXR heb ik een FXDXi gekocht en wat iedereen al meldde, een

dyna wordt nooit zo goed als een FXR…

Ik heb een Positrac set gemonteerd en wat een verschil! Kan nu in een lange bocht

een constante (te hoge…) snelheid aanhouden en heb weer goede rechtsuitstabiliteit

op rijbewijs-kwijt-snelheid!

• DynaFTW

Ga eens langs bij WB Mechanic Almere.

Deze heeft speciale anti zwabberkids voor de Dyna

Dan ben je er meteen vanaf voordat je hoop geld uit geeft en het niet helpt.

Rij er zelf ook mee en met hoge snelheden zwabbert ie niet .

L&R