Afwijking springer voorvork

  • Sergio

    Wie kan mij helpen?

    Er zit een minimale afwijking in mijn springer vork (voorste gedeelte van voorvork) van ca 1 milimeter.

    Van voor gezien staat de springer vork Links iets lager dan rechts waardoor mijn wiel schuin staat. Overdreven gezien staat hij zoals dit tekentje \

    Het Frame, balhoofd, rockers en de as zijn recht. Er is geen zichtbare schade of afwijking in de voorvork zelf te zien, behalve de bovenstaande beschrijving.

    Iemand ervaring hiermee? Kan dit aan de veren liggen?

  • USA John

    ok,even voor alle duidelijkheid,als er geen speling op je as of lagers zit en alles is recht kan links niet lager staan dan rechts tenzij je hele vork gebogen is maar dat merk je echt wel met rijden.

    Wat voor springer is het? Origineel HD?

  • Peets HD

    ik heb het nog nooit gezien maar het lijkt me heel simpel , als alle maten kloppen zoal links als rechts , blijven de veren over , of ben ik nou gek ?

  • USA John

    zowel voor als achter is een geheel en alles past precies en zit opgesloten DUS als er geen speling ergens zit en alles is recht kan het nooit scheef staan….

  • sergio

    john en peets

    bedankt voor jullie input.

    balhoofd, frame, springer (achterste gedeelte), rockers en wielas zijn helemaal recht

    Op het oog ziet de springervork (voorstel gedeelte van voorvork) er helemaal recht uit, maar

    1. zijaanzicht zie je dat hij aan de ene dichter op de achterste poten van de springer staat tov de andere zijde.

    2. vooraanzicht zie je als je heeeel goed kijkt dat er een minimale scheefstand staat tussen links en rechts.

    nogmaals op zicht en met meten is er geen afwijking te vinden in de springer vork (voorste gedeelte).

    simpel verstand zegt mij dan het volgende

    1. als er op de linker veren meer spanning staat dan de rechter dan gaat de springer vork(voorste) scheef staan

    2. als de spring rods scheef/krom zijn dan is de spanning links en rechts ook niet gelijk

    kan ik door middels van het aandraaien van de boeten onder en boven de veren de spanning verhogen/verlagen?

    grt

  • Mangku

    Voordat je gaat aandraaien van de BOETEN om de spanning te regelen , probeer eens gaan rijden met losse handen . Als de Springer tijdens het rijden trekt aan een kant dan heb je reden om af te stellen . Zo niet dan hoeft dat niet !?

  • Sergio

    Mangku, dat is juist het hele probleem hij wijkt af naar links als ik mijn handen los laat. Stuur blijft kaarsrecht maar de kotor valt naar rechts.

    Dit is een logisch reactie want het wiel wilt volledig verticaal staan dua corrigeerd zichzlf.

    Bij nader onderOek zag ik d afwijking in mijn voorste vork tov achterste gedeelte

  • USA John

    je voorste deel zit toch opgesloten in bussen? dan kan dat toch nooit scheef trekken tenzij er iets krom is of als er ergens speling op zit?

    de enige manier om zeker te zijn dat alles recht is en dat er geen speling op zit is de boel uit elkaar halen en meten/testen….

    er naar kijken schiet je niks mee op….

  • Sergio

    Dank voor je feedback

    Opgesloten zit hij niet. Voorste gedeelte zit vast op rockers en boven op spring rods(+veren). Voordat ik ga demonteren wil ik eerst zeker weten of de veren invloed kunnen hebben op stand voorvork. Uit feedback blijkt dit het geval dus bij mindere spanning op een kant kan dit voor een minimale afwijking leiden met als gevolg een scheefstand

  • USA John

    zo zit het dus in elkaar…

    http://demonscy.ipower.com/i_pics/springer_front_end_parts_list.jpg