Ik heb een flstc uit 1987. De laatste keren dat ik hem (probeerde) te starten gierde de startmotor voordat hij aansloeg. Het leek alsof de motor in het luchtledige draaide en er kwam ook een vreselijk schurend geluid vrij.
Soms pakt hij hem op na een aantal keer proberen maar het is dus een probleem wat om een oplosing vraagt .
Heeft iemand een idee ?
Mvg JC
Konijn
Het tandwiel van je startmotor wordt te laat in de starterkrans getrokken. Slechte/losse/ingebrande contacten van de solonoid waarschijnlijk. Startmotor eraf en na laten kijken of even langs een revisiebedrijfje rijden, die horen gelijk wat er mis is.
jean claude
Hee Konijn . als de solonoid slechte contacten heeft wat heeft dit dan met de startmotor te maken ? start motor is ovrigens een korte hitachi.. ik dacht dat de solonoid met twee bouten op de pri kast zit gemonteerd.
Konijn
Ik ken jouw type niet, maar de solonoid trekt het tandwiel in de starterkrans waardoor je motor gaat pruttelen. Als hij dat niet doet hoor je alleen de startmotor rondgaan en dat is het gierende geluid. Het maakt niet uit waar de solonoid gemonteerd zit, de werking blijft gelijk.
Falconer
Starterclutch met bijna 100% zekerheid !
jean claude
Konijn het is idd de solenoid. heb het zaakje van de week eens open gegooid en de starterclutch waar ramon het over had mankeert niks. dus koop een nieuwe solenoid en meteen een nieuwe startmotor erop die is immers ook 25 jaar oud en het zaakje gaat dan weer als de brandweer
jean claude
Zo we zijn weer een paar weken verder en ik heb wat gesleuteld aan de motor. De contacten van de starter solinoid waren idd dik ingebrand.
Deze vervangen in de hoop dat konijn gelijk had. Helaas pindakaas !
Weer gaan lezen en Ramon had dus gelijk in deze. De starterclutch is gewoon versleten.
Het schijnt dat vroege evo's nog volgens hetzelfde principe als shovels starten. De starterclutch geeft dus dit gierende geluid. Heb het ding gedemonteerd en natuurlijk omdat er toch een nieuwe opgaat meteen eens opengemaakt om te zien (how does it works)
Zie hier de binnenkant van de starterclutch
De rolletjes die je ziet zijn dus te ver afgesleten of ingesleten in het grijp gedeelte van de starterclutch.
Hierdoor ontstaat net teveel ruimte waardoor de frictie afneemt en het spul draait dus door. En omdat dit twee metalen delen zijn die over elkaar heen gaan draaien ontstaat dus het schurend geluid.
Zodra de motor aanslaat zal de frictie opgeheven worden omdat de rolletjes vrij kunnen draaien tegen de veertjes in.
Bevestig spam
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Gerapporteerd als spam
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!