afstelling

  • pieter

    Mensen, de idle jet schroef is “normaal” ronde de 2,5 keer uit geschroefd, en dan loopt hij vrij redelijk. Mijn vraag is als hij bij 1,5 keer uit geschroefd goed loopt en de bougies slaan niet zwart uit, rijd ik dan met te grote sproeiers of ligt 1,5 slag uit gedraaid nog binnen de marges??

    Dank

  • sjors

    da's gewoon een regelbare brandstof naald-sproeier die alleen voor het stationaire gedeelte actief is.

    ( dat schroefje regelt dus geen lucht , maar een hoeveelheid brandstof )

    Als je een grotere stationair sproeier monteert , zal ie dus een slagje minder uitgedraaid staan om een goed brandstof/lucht-mengsel te creëren ,

    …en als die stationair-sproeier wat kleiner is , dan zal je 'm dus ietsje verder uit moeten draaien.

    Je zorgt dat ie i.i.g. stationair blijft lopen ,

    dan draai je 'm in totdat het toerental ineens afneemt ,

    daarna draai je 'm weer uit totdat dat de motor zo mooi regelmatig mogelijk loopt.

    eventueel kan je 'm daarna nog een halve slag verder uit-draaien als de carburateur een ietsje te vaak “niest”

    Daarna stel je de statioinair aanslag-schroef voor een net toerental

    Na een ritje bekijk je de bougies ,…zwart is te rijke afstelling , dan moeten er andere sproeiermaten gekozen moeten worden

    wit is te arm , en moeten de sproeier(s) groter

    en koffie-kleur is oké .

    Er is meer dan zat over te vinden op internet

  • sjors

    je kunt ook effe naar een HD-shoppie ,

    die jongens zien “in een tijd van ja-en-nee” meteen aan je type luchtfilter en uitlaten , wat voor sproeiertjes en gasschuif-naald er in moet.

    kost een drol

  • Konijn

    Ff off topic. Sjors, je kan een bericht ook wijzigen zodat je niet elke keer op je eigen bericht hoeft te reageren.

  • sjors

    kzalerroplette (tu)

  • pieter

    Sjors, de idle jet doet 75% werk van het werk,, als je je gas handel meer als 75% opendraait dan begint de main jet pas met werken. Die “luchtschroef” doet wel degelijk meer dan alleen de stationair regelen.

    Groet

  • sjors

    da's te kort door de bocht denk ik .

    De idle-jet krijgt lucht bijgemengd door z'n eigen lucht-sproeier , welke in het toevoer-kanaal zit wat je ziet aan de voorkant van de carb.

    Al bij een kleine opening van de gas-klep komt het overname-kanaaltje in werking welke op de idle jet staat aangesloten.

    Het stationair-kanaaltje waar de stationair-mengschroef in zit geeft dan alleen zgn “additional -fuel” bij .

    Het is waar dat de motor voor de meeste tijd op z'n idle-jet rijdt

  • Claude

    Hallo ik heb harly 1340  van 1998. Electra glid ,alles is goed aan gesloten mekuni carburator krijgt benzinne maar slaat uit !wat Zou het probleem kunnen zijn