motor met kuren.

  • bigdeal

    Ik heb een FXSB uit '84.

    De motor liep al een paar jaar als een zonnetje en en start snel electrisch en kick.

    Ergens afgelopen Mei sloeg de motor tijdens rijden ineens af.

    ANWB gebeld en een dikke 1 1/2 uur gewacht.

    Na aankomst ANWB starte de motor zonder problemen en bleef lopen.

    De ANWB kon niks raars vinden en en ben verder gaan rijden.

    Ongeveer 30 Km verder sloeg hij weer af tijdens rijden, werderom aan de kant gezet.

    Peukie gerookt en weer gestart. ff 5 Km verder werderom afslaan.

    Accu helemaal leeg getrokken met starten, zonder dat hij weer aansloeg.

    Weer de ANWB gebeld, deze was door omstandigheden erg snel aanwezig.

    Motor aan de startkabels gehangen, en hij starte wederom.

    Na verwijderen startkabels sloeg hij weer af.

    Motor weer gestart met kabels en een tijd laten draaien, ANWB kon wederom niks raars vinden.

    Daarna kon ik de laatste 8km naar huis rijden.

    Vervolgens heb ik de gehele electrische bedrading opnieuw getrokken, nieuwe contactslot, benzine leidingen, startrelais en electronische zekeringen gemonteerd en de carberateur schoongemaakt.

    2 weken geleden ben ik een rit gaan maken van 2x 40Km zonder problemen, gewoon starten en geen haperingen.

    Vorige week woensdag wilde ik naar mijn werk met de motor.

    Starten ging prima, alleen 10Km verder sloeg hij tijdens rijden uit.

    Electrisch starten kon niet meer, want de accu was leeg.

    Kickstarten kon nog wel en ben direct terug gereden naar huis (accu gemeten op de polen tijdens draaien, was maar 13Volt).

    Afgelopen zaterdag heb ik een nieuwe accu en nieuwe spanningsregelaar gekocht (daarna netjes 14,5 Volt met draaiende motor).

    Gisteren heb ik de motor gestart en ben naar mijn werk gereden.

    Toen ik terug wilde, starte hij ietsjes moeilijker, maar deed het wel.

    De gehele weg heb ik geen problemen gehad.

    Vanmorgen wilde ik de motor starten, maar hij sloeg niet meer aan.

    Start motor draaide als een gek dus de aacu was niet leeg (nu wel na al dat starten).

    Ik sta voor een compleet raadsel en vraag jullie raad en/of advies.

  • flhs88

    heb je de bobine doorgemeten?

  • bigdeal

    Nog niet, omdat hij mooie vonkjes gaf en gisteren mooi liep.

    Maar het kan geen kwaad om er even naar te kijken.

    Wat ik overigens ook raar vind is als ik de accu los trek terwijl de motor loopt, dan begint ie te sputteren en lijkt wel of ie dan van tijd af is.

    Ik heb een Dyna S ontsteking er in zitten.

    Dan zou de motor toch doorlopen op zijn dynamo, of heb ik dat verkeerd.

    Anders zou het er nog op kunnen lijken dat de dynamo aan gort ligt, terwijl ik tijdens een draaiende motor toch netjes 14 a 15 volt meet.

  • flhs88

    als een motor er abrupt mee op houdt is het bijna altijd een probleem met stroom. als het aan de benzinetoevoer zou liggen dan vertraagt hij langzamer en valt dan uit. het zou ook kunnen dat er kort achter elkaar twee problemen zijn ontstaan. als vuistregel pak je een mogelijk probleem aan, als het euvel verholpen is dan weet je dat het daar aan lag. omdat je al zoveel hebt vernieuwd zou ik denken aan ofwel een probleem met de bobine, hij start en rijdt een stuk, dan valt ie uit. soms hebben bobines fijne haarscheurtjes en/of gaan ze falen als ze warm worden, na een aantal kilometers.

    ik zou de bobine laten controleren en ik weet niets van een Dyna ontsteking, maar is die te testen?

  • bigdeal

    Net weer ff gekeken.

    Bougie geven geen vonkjes.

    Bobine gemeten op de twee aablsuitingen en deze gaf 7 ohm aan (zou 5 moeten zijn).

    Ik weet niet precies hoe je die dyno moet testen, maar ik ben bang dat daarmee iets aan de hand is.

    iemand suggesties?

  • flhs88

    kijk even bij deze link of het manual voor jouw motor erbij staat http://www.harley-heaven.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=3472

    hier wordt ook de procedure omschreven voor de alternator van jouw motor,ik weet niet of 7 Ohm binnen de toleranties valt, maar het is in ieder geval meer weerstand dan de bobine zou moeten geven

  • buddha

    heb dit gelul ook gehad was bij mij de dyna ontsteking

  • Albert B

    bigdeal Schreef:

    ——————————————————-

    >

    > Anders zou het er nog op kunnen lijken dat de

    > dynamo aan gort ligt, terwijl ik tijdens een

    > draaiende motor toch netjes 14 a 15 volt meet.

    15 volt is veel te veel………..

  • bigdeal

    Zo ziet het er bij mij ook uit.

    Ik heb ff zitten klooien met die dyna, maar die gaf geen krimp.

    Ik heb ondertussen een nieuwe besteld.

    Hopen dat dit de problemen oplost.

  • bigdeal

    Afgelopen donderdag mijn nieuwe dyna s ontsteking binnen gekregen.

    Vrijdag een profritje gemaakt zonder problemen.

    Vandaag weer naar mijn werk kunnen rijden.

    Het ziet er naar uit dat het probleem verholpen is.

    Als ik terug kijk naar alle problemen, lijkt het er op dat het een soort ketting reactie is geweest met euvels.

    maar ik kan weer zeggen “Blij dat ik rij”