Bij alle posts van motoren met vreemde (bij)geluiden, kan er nog wel eentje bij.
Het gaat om een 91-er EVO, 3140 cc, 30000 mijl gelopen, 100% origineel. De motor start en loopt super.
De motor geeft echter onder het rijden een luid ratelend geluid. Het klinkt een beetje als een ratel van een lier. Het geluid is het best te horen als je vaart mindert en het gas los laat.
Het geluid viel mij een poosje geleden op, nadat ik de versnellingsbak had laten repareren (neutraal veer gebroken). Hierop is de versnellingsbak gecontroleerd. De versnellingsbak bleek het niet te zijn, evenals de primair.
Om te checken of het geluid niet uit het blok zelf komt, heb ik de motorfiets met de motor uit, in zijn vrij van een heuvel laten lopen. In deze situatie is het geluid goed te horen. Mijn conclusie: het komt niet uit het blok maar uit het rijwielgedeelte. In eerste instantie dacht ik aan een wiellager.
Ik heb toen de motor op de brug gezet en het achterwiel met de hand rondgedraaid. Het geluid lijkt bij de koppeling weg te komen. De tik komt ongeveer 4x voor bij 1x het achterwiel ronddraaien. Als ik het wiel de andere kant op draai (achteruit), dan hoor ik niets.
Iemand enig idee?