EVO koppeling

  • Marco

    Bij alle posts van motoren met vreemde (bij)geluiden, kan er nog wel eentje bij.

    Het gaat om een 91-er EVO, 3140 cc, 30000 mijl gelopen, 100% origineel. De motor start en loopt super.

    De motor geeft echter onder het rijden een luid ratelend geluid. Het klinkt een beetje als een ratel van een lier. Het geluid is het best te horen als je vaart mindert en het gas los laat.

    Het geluid viel mij een poosje geleden op, nadat ik de versnellingsbak had laten repareren (neutraal veer gebroken). Hierop is de versnellingsbak gecontroleerd. De versnellingsbak bleek het niet te zijn, evenals de primair.

    Om te checken of het geluid niet uit het blok zelf komt, heb ik de motorfiets met de motor uit, in zijn vrij van een heuvel laten lopen. In deze situatie is het geluid goed te horen. Mijn conclusie: het komt niet uit het blok maar uit het rijwielgedeelte. In eerste instantie dacht ik aan een wiellager.

    Ik heb toen de motor op de brug gezet en het achterwiel met de hand rondgedraaid. Het geluid lijkt bij de koppeling weg te komen. De tik komt ongeveer 4x voor bij 1x het achterwiel ronddraaien. Als ik het wiel de andere kant op draai (achteruit), dan hoor ik niets.

    Iemand enig idee?

  • thollanderke

    3140CC da moet vooruit gaan :)-D

    Betreft geluid je zegt 4x op 1 omwenteling van het wiel,heb je de primaire pulley al eens bekeken???

  • Marco

    Hahaha, ja ik mag graag een beetje overdrijven. In ieder geval dank voor je reactie.

    Toen we op zoek gingen naar de oorzaak, hebben we de hele bak er onder uit gehad. Vorken en tanden gecontroleerd. Belt gecheckt op losse stukken. En we hebben een verdacht lager preventief vervangen. Volgens mij was dit het lager bij de voorste pulley. Ik heb mijn onderdelenboek en wphb momenteel uitgeleend dus ik ben even kwijt waar deze precies zit. Het is in ieder geval een groot lager: 85 x 45 x 19 mm.

    Samengevat: dingen die ik nu zou kunnen checken: achterwiellager, tanden van de belt en tanden van de pulley??

  • k-streetfighter

    je moer vd versnel;lingsbakpoelie is los gelopen

    de spie vd koppilingshuisnaaf is verplaatst tijdens t monteren en loopt tegen je lager in t koppelingshuis

    de moer van t koppelings huis is losgekomen

    de moer/bout vd voorste primaire ploiellie is losgekomen

    1 vd bouten van je wiel poelie is losgekomen

    als je een belt hebt zit er een steentje ergens tussen misschien

    succes, mvg klaas

  • Rob

    Starterkrans loopt niet helemaal terug? Veer slecht? Was bij mij ooit het geval.

  • Peets HD

    waarschijnlijk zijn de platen goed schoon gemaakt en komen ze goed vrij zoals het hoort , dan kan je de platen horen rammelen daar is in princiepe niks mis mee . als het je platen zijn dan he , dat kan ik nu niet horen .

  • Marco

    Mannen, bedankt voor de reacties! Genoeg mogelijke oorzaken om op naar zoek te gaan. Als ik het gevonden heb, laat ik het nog even weten.