Harley Sportster valt uit na 400 meter

  • davy casas

    Hallo beste mensen,

    Mijn naam is Davy, ik heb onlangs, na vele jaren ervan dromen, eindelijk een tweede hands HD gekocht, mijn allereerste, het is een Sportster 1200 uit 1990.

    de eerste week reed hij heel erg vlotjes dan begaf de bougie van de voorste cilinder het en heb ik deze uiteraard beide gewisseld.

    Sinds die wissel ben ik er ook achter gekomen dat mijn Accu “niet” bijlaad. Meer nog als ik hem volledig oplaad houd de motor het 1 tot 2 minuten vol vooraleer hij stilvalt.

    Voorlopig ben ik nog een complete leek op alles wat met techniek en mechaniek van een HD heeft te maken.

    Ik heb ondertussen ook al vanalles gehoord, Dynamo - spanningsregelaar, stroomverlies door slechtebekabeling etc etc etc…

    Ik zou graag (mits hulp) zelf proberen het probleem op te lossen (in hoeverre dit kan) vooraleer naar een garage te gaan om hem te laten repareren…

    Is er iemand die me zou kunnen wegwijzen of vertellen hoe ik dit best aanpak?

    Heel veel dank

    Davy Casas.

  • flhs88

    hoi Davy,

    allereerst heb je een werkplaatshandboek nodig. kijk bij Harley-Heaven.com.

    Bij deze link http://www.harley-heaven.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=3472

    staat het handboek voor jouw sportster vanaf boven ong. de 20 e of 21 e link. hier kun je het handboek downloaden.

    als de accu werkelijk vol geladen is moet je, als je zuinig omgaat met stroomverbruikers honderden kilometers op een accu zonder bij te laden kunnen rijden. ik vermoed dat de accu lang heeft stil gestaan? je kunt deze bij een garage met een accutester door laten meten. hier wordt de accu getest en onder belasting gemeten. je kunt met een multimeter ook meten of de alternator (dynamo) de accu oplaadt en met hoeveel volt. Ik zou in eerste instantie de accu laten meten en de alternator en gelijkrichter doormeten. controleer ook of de bedrading/massa van de gelijkrichter op het frame goede massa maakt.

    heeft de motor langere tijd stil gestaan?

  • davy Casas

    @ flhs88

    Hartelijk dank voor je antwoord, ik ga alvast het handboek downloaden.

    Ik weet niet precies hoelang de motor heeft stil gestaan.

    Ik heb hem 3 weken geleden gekocht en volgens de eigenaar heeft hij slechts 3 maanden stil gestaan.

  • Har

    Een tijdje stistaan hoeft geen probleem te zijn.

    Mijn shovel van ''79 heeft noodgedwongen een paar jaar stilgestaan.

    Nieuwe accu erin, verse benzine, starten en lopen zonder af te slaan en loopt nog

    steeds goed zonder enige revisie.

    Er zijn twincams die meer dan 80.000km gelopen hebben en nog steeds goed lopen zonder

    revisie en zonder overdreven olieverbruik.

    Is maar net hoe er mee gereden is.

    Gr. Har

  • Har

    Het deel over de hoge km stand is bedoeld voor Tukkerbiker.

    Sorry.

  • Dombo

    Davy, kijk ook even op http://www.sportsters.nl, daar zitten er diverse met ervaring in het sleutelen aan Sportsterren.

  • rulez

    welkom hier met je sportster, ik heb zelf 12 jaar 883 uit 1986 gereden en hier veel geleerd, tips gekregen en heel belangrijk kunnen lachen :-)

    wat betreft je probleem….heb je de accu met een multimeter gemeten, dit dingetje kost niet de wereld en is heel handig.

    meet je accu zonder dat de motor op contact staat, als ie op contact staat en als je start en laat lopen, ff wat gas geven en kijk of de spanning oploopt, dit zal bij een volle accu van 12-en-een-beetje naar 13-nog-wat.

    Als dit niet het geval is moet je ff de stekkers van de spanningsregelaar naar het blok toe lohalen, schoon maken en terug plaatsen.

    Je kunt ook even meten of er spanning uit het blok komt.

    Als dit laatste niet het geval is dan kan de dynamo stuk zijn…..

    Heb je een gel accu (volledig gesloten) of een vloeistof accu (met dopjes), controleer bij het laatste of er wel voldoende vloeistof in de accu zit en eventueel bijvullen met demi-water (ijsafzetting in je diepvries laten ontdooien) en als je gelukt heb is je accu nog even te redden, anders voor 4 tientjes een nieuwe accu erin.

    Een bijgeladen accu moet inderdaad aardig wat km's kunnen rijden. Mijn 1200 shovel rijdt er makkelijk meer dan 50km mee.

    Wat je ook kan controleren is na de 400 meter ff je tankdop opendraaien en opnieuw starten, zou kunnen dat deze geen lucht doorlaat en dus een vacuum in je tank creert en daardoor geen benzine naar je carburateur stroomt.

    En een origineel werkplaatshandboek en eventueel part-catalogaltijd handig.