sportster c53 xl lekt uit overloopslang

  • Roland

    Hallo,

    Mijn sportster uit 2000 lekt olie uit de overloopslang. Na de winterstop heb ik het oliefilter opnieuw vervangen en er zit genoeg en niet teveel olie in. Nadat hij op temperatuur is begint hij te lekken uit de overloopslang.Het gaat druppelgewijs. Heeft het te maken misschien met een defect aan de oliepomp? Wat zou er aan de hand kunnen zijn en weet iemand op wat voor kosten ik ongeveer zou moeten rekenen. Dit ivm teveel rekenen.

    mvg roland

  • Lemmy

    Als hij te lang stilstaat zakt je olie in je carter en die wordt via die slang eruitgeperst.

    Ligt aan je retour afsluiter, niet druk om maken, gewoon regelmatig rijden.:)-D

  • Roland

    Hoi Lemmy, bedankt voor je reactie,

    Ik heb heel erg weinig met de motor gereden dus ik hoop dat je gelijk hebt.

    Wat ik er nog niet bij verteld had, is dat het olienivo dusdanig daalde, door lekkage, dat hij onder het goede oliepeil kwam. Er zat dus voordat ik het oliefilter en nieuwe olie erop had gegooid veels te weinig olie in.Deze eerste lekkage was direct na de winterstop na een dag rijden.

    Hij lekt nergens anders dan bij de overloopslang. Ik heb deze overloopslang nog iets hoger gelegd in de hoop dat dat het probleem was. Dat de slang te laag was. Maar hij blijft lekken nadat hij op bedrijfstemperatuur is. Bij het peilen zit ik nu tussen de 2 kepen en op 3 kwart.Dus goed. Winterstop- 1 rit-lekkage-nieuw filter nieuwe olie. Verder heb ik door weinig tijd heel erg weinig gereden.(jonge kinderen)

    Zou het ook met de oliepomp te maken kunnen hebben? Ik ben een leek qua tecniek.

    Ik zal eens kijken of hij deze olie er ook tot onder het nivo eruit gooit?

    Graag advies

  • Lemmy

    Ten eerste moet je je olie etc vervangen voor de winterstop zodat je zuur geworden olie 'swinters je blok niet aantast.

    Als hij dan lang heeft stilgestaan zakt de olie in je carter.

    even laten lopen en olie uit carterontluchting opvangen.

    oliepijl checken en rijden maar.

    Als je dit probleem vaak hebt dus ook bij korte periodes zou ik de boel pas loshalen.:)-D

  • roland

    Ok hartstikke bedankt ik wacht nog even af of hij stopt met lekken en of hij het oliepeil op peil houdt en niet voor de 2e maal teveel alles eruit gooit. groet

  • marcel

    welke overloop slang ?

  • roland

    Vinger dikke slang die naar bovenop de olietank. ziet hem zitten wanneer je het zadel eraf hebt.

  • marcel

    er loopt 1 ONTLUCHTINGslang van de versnellingsbak (net achter de startmotor) naar boven, als daar olie uit komt dan zit er teveel olie in je bak

    dat wijst meestal naar een lekke krukas keerring.

    Het kan zijn dat er bij jouw nog een andere slang loopt maar dan moet je die even volgen en aangeven waar die vandaan komt.

  • marcel

    Lemmy Schreef:

    ——————————————————-

    > Als hij te lang stilstaat zakt je olie in je

    > carter en die wordt via die slang eruitgeperst.

    > Ligt aan je retour afsluiter, niet druk om maken,

    > gewoon regelmatig rijden.:)-D

    een sportster uit 2000 heeft kop ontluchting, als daar olie uitkomt geperst zoals jij dat noemt heb je echt een probleem

    dan zou de olie zo hoog staan dat de zuigers niet meer kunnen zakken………

  • Roland

    Hoi Marcel,

    ga zo snel mogelijk uitzoeken waar die slang nou eigenlijk vandaan komt. Ik ben een leek en weet de startmotor bij men sportster nog niet eens te vinden. ,maar de slang waar de lekkage zit komt van achter de olietank omhoog en zit tussen de olietank en het frame thv het zadel naar het achterwiel gericht. Ongeveer dikte van 1.5 cm.

    Jammer dat je hier geen foto's kunt zetten. Mocht het nou geen overloopslang zijn ,maar dus de ontluchtingsslang zijn van de versnellingsbak. Kan ik dan nog met de motor rijden of is dit af te raden als de krukas keerring defect blijkt te zijn.? Met rijden bedoel ik dan tot aan de reparateur?

    alvast bedankt.