spanningsregelaar

  • bau

    hoi

    ik heb mijn roadking eindelijk omgebouwd naar cabrateur

    hem bij dealer af laten stellen en hij loopt supppppper nu heb ik weer een harley X(

    alleen stationer vind ik hem nog wel hard lopen

    kan ik die zonder gevolgen lager zetten ?

    dealer heeft aangegeven dat mijn spannings regelaar defect is

    heb zelf even de accu gemeten geeft op contact (motor uit ) +-12.volt aan bij stationere draaiende motor ook

    maar als ik gas geef loopt de voltage sterk op (lijkt me niet goed)

    nu is mijn vraag een spannings regelaar voor een flt is deze geschikt oor mijn roadking classic bj 2000

  • Bert

    Als die carburateur er niet standaard opzat, denk ik niet dat dat mag van de EU-ambtenaren wat je nu gedaan hebt.

    Sterkte met die keuring straks.

  • Konijn

    Waarschijnlijk wel maar dat had de dealer je ook kunnen vertellen toen je daar was. Voor die paar tienen had ik hem daar gelijk meegenomen.

  • sjors

    ik vermoed dat er weinig verschil wbt werking in kan zitten.

    Ik kan niks zeggen over de montage uitvoering/stekkers e.d. , omdat ik zelf op een ouwe evo rij,..

    …maar ik zie 't zo :

    Die stators van HD zijn enkelfasig en hebben een capaciteit van ongeveer 35 A.

    De regulators bestaan inwendig uit : Een zgn dubbelfsige gelijkrichter ( graetz brug ) en een zenerdiode met tansistors als darlington/emittervolgers geschakeld.

    Dit simpele regelaartje laadt altijd maximaal en begrenst dus vanzelf op de maximale spanning die over de accuppolen staat , wanneer die accu vol raakt.

    De verbruiksstroom vanuit de accu zal met alle verlichting aan ( natte-vinger-rekenwerk) zo'n beetje op 10A komen,

    dus de laadstroom moet dit al zeker bij kunnen sloffen ( en dat geldt dus niet voor slechts 1 type )

    Zie ik dit fout ? ,….zo ja ? …Wie kan hier wat meer over zeggen / of heeft die laadstromen wel 'ns gemeten met een ampère-meter ?

  • bau

    de spanningsregelaar is besteld

    zou binnenkort binnen komen

    nu bij het demoteren van mijn oude regelaar zag ik dat de draden die van de regelaar naar de accu gaan

    beide een zwarte aansluit stekertje hebben

    is niet duidelijk welke dan de + en - is

    als dit bij de nieuwe ook zo is kunnen deze bij montage perongelijk omgewiseld worden

    is dit met een multimeter te meten welke ik op de + en - moet zetten

  • Konijn

    Ik heb een evo maar bij mij zitten er 2 draden (in een stekker) aan de dynamo en 1 aan de plus van de accu. Regelaar goed monteren aan je frame (= massa) en gaan met die banaan.

  • sjors

    dat klopt ,…maar misschien dat deze uitvoering 4 draden heeft.

    Dan zijn er dus 2 draden die in 1 stekker op de stator-spoel aangesloten zitten,

    1 draad is de “plus” die naar de accu gaat,

    1 draad is de “min” ( massa ) ,

    ….deze is makkelijk te herkennen met een multimeter die je op het “weerstands-bereik” ( K of R ) zet.

    Je kunt in deze stand de diode-overgangen herkennen tussen elk van de pinnen van de stator-stekker en deze massa-draad.

    ( de overgebleven draad is dan de “plus” )

    als 't “a-bra-ca-da-bra” vvor je is ,…haal er dan effe een elektronica-jongen bij uit je straat of buurt ,….die pluist dat zo voor je uit binnen een minuutje :D

  • bau

    heren bedankt

    het is gelukt

    regelaar aangesloten kabels kan maar op een manier

    zit een grote en een kleine kabelschoentje op de kleine komt op de reale van de +en de grote op de massa

    bij gas geven op de accu gemeten en komt niet boven de 14,5 volt uit is weer goed

  • Konijn

    mooi zo, En nu km's maken op dat hok,HaHa.

  • ron

    Er rijden er wel meer rond met naar carburateur omgebouwde injectiemotoren, denk je echt dat die in de problemen komen?

    Wellicht omdat er geen nieuwe keuring heeft plaatsgevonden?

    Groetjes ,ron