laadspanning dynamo

• rulezx

ik heb vandaag eens de laadvoltage gemeten van op mijn accu (FL1200 uit 1972) en standaard meet ik 13volt nogwat en bij starten schiet ie omhoog en bij gas geven zels tot 18 volt.

kan dit kloppen want ik had van het weekend het probleem dat min accu niet oplaadde en na schoonmaken van de stekker van de spanningsregelaar naar de dynamo krijg ik dus deze waarden.

ben benieuwd of toch mijn spanningsregelaar niet gek doet…..

• sjors

18 Volt over de accu-polen gemeten bij draaiende motor ?

Als dit werkelijk gepaard zou gaan met de daarbij behorende laadstroom ( wat onmogelijk is ) , dan zou die accu gewoon ploffen

Je meet die spanning dus wel ,…… maar opladen doet die accu niet .

….. er is waarschijnlijk 1 cel in je accu die een hoge inwendige weerstand heeft gekregen , en dus defect is.

probeer eerst eens een andere accu

• Peets HD

spannings regelaar is dus gewoon stuk

die kunnen bij kapot zijn niets meer door geven maar net zo goed te veel doorgeven .

als je teminste goed gereedschap hebt om het te meten , bij een digitale multi meter met een leeg batterijtje krijg je ook een te hoge waarde , okal zou je zeggen dat de batterij niet gebruikt wordt bij spanning meten en alleen bij ohm .

test het uit zou ik zeggen .

• sjors

als een defect in die laad-stroom-regelaar er voor zorgt dat over de accu-polen 18 Volt komt te staan ,….en even aangenomen dat die accu inwendig nog goed zou zijn ,….dan zou deze gewoon kokend heet worden .

kijk uit voor je ogen en ledematen zeg :(

• rulez

heb ook ff de meter op de accu vd auto gezet en die gaf lager aan.

zal de batterij ook eens vervangen…je weet nooit nie :-)

zal straks eens op het gemak meten, anders morgen ff nieuwe spanningsregelaar halen…opmonteren en testen.

• Peets HD

de accu kan je wel weg gooien denk ik ,teminste als het een gell is .wat ik niet denk want een oud type electra heeft een water accu . maar de vraag ging over de regelaar , die geeft dus te veel .

• Peets HD

beter

• rulez

hmmm het vervangen van de batterij van de multimeter gaf inderdaad lagere waardes aan……de boel nog ff controleren en dan eens kijken of er een nieuwe spanningsregelaar moet komen.