compressie

  • Bcubic

    Wil mijn voetpakkingen van mijn evo vervangen en heb eerst de compressie gemeten (koud) nu had ik daar een duidelijk verschil tussen, voorste cilinder 120 psi de achterste 150 psi.

    Mijn vraag is, is dit verschil te groot en zo ja wat kan eventueel de oorzaak zijn, klep die niet sluit of zuigerveren?

    Voordat ik aan de gang ga wil ik even inventariseren wat eventueel allemaal nodig zal/kan hebben ivm met kostenplaatje, ga dit samen met mijn maatje doen.

    MVG Bcubic

  • appie

    je kunt het pas zeggen als je er alles afhebt en de gedemonteerde onderdelen gaat controleren.

    wat je vaak ziet is dat men alleen de voetpakkingen vervangt en daarna het ene probleem na het andere krijgt, omdat men versleten of in ieder geval onderdelen terugzet die niet meer aan specs voldoen.

    uit elkaar halen en goed controleren en waar nodig vervangen.heel leuk om samen met je maatje te doen , maar niet iedereen met een kist gereedschap is monteur.

  • Tom

    Als je wat olie in de cilinder spuit, en de compressie wordt dan beter, heb je lekkage op de zuigerveren.

    Zo niet dan zit de lekkage waarschijnlijk in de kop. (kleppen dus)

    Advies: als je het leuk vindt een cursus bij P.v/d Barselaar volgen

    Daar leer je deze foefjes

  • wheelz

    Voordat je deze klus uitvoert doe je een z.g. leaktest

    dit is een standaard procedure die elke “monteur” moet kennen, maar ja niet iedereen is monteur natuurlijk

    al denken vele dat zodra ze een steeksleutel vast kunnen houden

    de leaktest vertelt je precies waar de lekkage zit of dat je zuigerveren versleten zijn

    hiermede bepaal je waar de eventuele lekkage zit (als die er al mocht zijn)

    veel mensen denken te weten dat ze een probleem hebben en beginnen van alles te vervangen wat totaal onnodig is.

  • wheelz

    je gaat niet demonteren voor je diagnose gesteld hebt

    of laat je van je auto bij de garage ook je blok uit elkaar halen om te zien of je zuigerveren versleten zijn of je kleppenlekken

    niet iedereen is monteur, dat is geheel juist opgemerkt

  • sjors

    lek-test ?

    ..door het bougiegat van de cilinder die de minste druk aangeeft ,…. met olie-spuit 2 keer knijpen zodat er een klein scheutje olie op de zuiger ligt ( om de vermeende slechte veren wat af te dichten ).

    Daarna de test weer doen ,….

    Knapt ie daarvan effe op , dan zijn de veren verdacht …..

    Geeft de meter hetzelfde aan , dan zijn de kleppen verdacht

  • rulez

    waarom voetpakkingen vervangen?

    op zich is een harley blok eenvoudig uit elkaar te draaien, zeker met een goede manual erbij, maar idd eerst bepalen wat er aan scheelt.

    als ie eenmaal uit elkaar ligt zul je op slijtage moeten kijken en meten.

    wat je losdraait goed sorteren en opbergen. en ons voorzien van fotos :-)

  • appie

    het was absoluut niet mijn om iemand te beledigen of verkeerde info te geven

    maar ze willen van te voren een prijs opgaaf weten, dit is afhankelijk van wat je tegen komt en hoe je het wilt herstellen .als je toch je boven blok moet openmaken voor voetpakking hoeveel zin heeft het dan om uitgebreide test te doen die nooit 100 % zekerheid geeft , want het truckje met olie op de zuiger zegt niets over de staat van de cilinder wand of zuigerveren of van je zuiger in combinatie met schraapveren en kanteling , alleen dat de afdichting hiertussen niet geweldig is .je zou als je een meer zekere diagnose wilt stellen warm en koud moeten meten belast en onbelast en iedere keer met externe spanningsbron om van hetzelfde test resultaat uit te kunnen gaan.wat je wel zeker weet is dat alles flink vet is alsje hem openmaakt

    het motorblok van mijn auto zit helaas iets anders in elkaar dan een evo, maar ben gelukkig in staat om hier alles zelf aan te doen.

    ik zou alle pakkingen die je tegenkomt vervangen en als je het toch uitelkaar hebt iemand met kennis er naar laten kijken en dan vervangen als nodig is.

  • Marcel

    Wat een discussie, wel monteur niet monteur. Nergens lees ik, hoe je compressie moet meten. Compressie meet je alleen met warme motor, gas helemaal open, ontsteking uitschakelen en dan meten. 10 tot 15 % verschil onderling is aanvaardbaar.

    Verschil tussen meten met koud motor en warm kan aanzienlijk zijn.

    Is het veschil meer dan deze waarden met warme motor, dan kun je wat olie op de zuiger doen, cq de lektest die je mogelijk aangeeft of klep is, koppakking, zuigerveren.

  • bcubic

    Heren allen bedankt voor het meedenken en het geven van tips is alleen zeer divers, komen er wel uit met alle gegevens

    Mijn maatje en ik zijn al bij Barselaar geweest en mijn maat is zowiezo al automonteur met eigen harley/jap/KTM ervaring.

    De voetpakkingen zweten flink door dus daarom wilde wij die vervangen, we hadden een compressiemeter en hadden die even getest op de motor met bovenstaande meting als resultaat.

    Alles wordt fotograveerd en tegen de loep gehouden of vervanging nodig is denk dat het wel goed gaat komen.

    MVG bcubic