zijspan aan shovel

• rulez

ik ben op zoek naar een shovel FL-FLH-FXE van de jaren 1970-1978

nu wil ik er over een paar jaar een zijspan aan hangen.

is dit eenvoudigte realiseren?

is dit mogelijk met de 4 bak?

kan er makkelijk een 5 bak van gemaakt worden of ingehangen worden?

als het blok in de afgelopen paar jaar revisie heeft gehad, zou dit ook moeten kunnen?

• @

Het is om te doen maar ik wil je toch uit ervaring enige aandachtspunten geven

1) neem aub eerst een rijopleiding voor zijspan ( in leliestad o.a. zit iemand die zo'n cursus geeft ) want je weet niet wat je overkomt!

2) monteer een bak met achteruit

3) de zijspan zal blijven wringen aan je frame dus laat het professioneel monteren voordat je je motor naar de verdommenis helpt

4) een schommelvoorvork is een pré want het span wringt zo je originele naaf eruit

5) praat eerst met veel mensen die ervaring hebben, je wordt er zeker wijzer van

6) al met al is zijspanrijden machtig om te doen maar alles wat je over motorrijden geleerd hebt kun je bijna vergeten

7) In Elsendorp (NB) zit Ad Donkers dit is een topper op het gebied van Harley Davidson met zijspan, neem maar eens contact met hem op

8) ik ben vast veel vergeten maar dat vertellen ervaren rijders je wel

Veel plezier en succes

@

• Thijs G

Handgeschakeld met zijspan heeft 3 bak en 1 achteruit :)

• rulez

@ Schreef:

——————————————————-

> Het is om te doen maar ik wil je toch uit ervaring

> enige aandachtspunten geven

>

> 1) neem aub eerst een rijopleiding voor zijspan (

> in leliestad o.a. zit iemand die zo'n cursus geeft

> ) want je weet niet wat je overkomt! -> idd eerst ff een uurtje testen, mertke al dat een FXE anders stuurt maar na een klein uurtje gaat het als vanzelf…dus wennen moeten je altijd.

> 2) monteer een bak met achteruit

> 3) de zijspan zal blijven wringen aan je frame dus

> laat het professioneel monteren voordat je je

> motor naar de verdommenis helpt

> 4) een schommelvoorvork is een pré want het span

> wringt zo je originele naaf eruit -. schommelvoorvork..uhm bedoel je een springer vork? eventueel gietwielen beter dan spaakwielen (ivm frictie, naven etc)

> 5) praat eerst met veel mensen die ervaring

> hebben, je wordt er zeker wijzer van

> 6) al met al is zijspanrijden machtig om te doen

> maar alles wat je over motorrijden geleerd hebt

> kun je bijna vergeten -> het zijspan eraan zal wellicht alleen voor de lange weekenden worden, totdat ze achterop kan

> 7) In Elsendorp (NB) zit Ad Donkers dit is een

> topper op het gebied van Harley Davidson met

> zijspan, neem maar eens contact met hem op -> das in de buurt dus een mooi ritje om te plannen :-)

thanks voor de tips

• kt

ik heb zelf 3 jaar rond gereden met een FLH 1985 met zijspan.( ook origineel HD)

als je interesse hebt, de zijspan incl. alles heb ik te koop staan.

ik schat 2 uurtjes werk en rijden maar.

omdat het origineel Harleyzijspan met frame is, kun je ook niet zo veel instellen.

het meeste werk gaat zitten in het monteren van de aansluit punten aan de motor.

je moet het niet ingewikkelder maken als nodig is.

je rijd met een combinatie van een aantal jaren terug, verwacht geen super strak stuurwerk.

je moet iets meer werken in de bochten verder niks ( dat maakte het voor mij alleen maar leuker)

recht uit en flauwe bochten reed het echt perfect.

wil je strak sturen, moet je de hele motor aanpassen.( ik denk zelf , het zijspan zelf ook)

andere voorvork en remmen.

ga je lekker rond ploffen is de combinatie ruim voldoen.

het ziet er mooier uit

lesje nemen is nooit weg, maar zelf een paar oei oei momentjes hebben hoort er ook bij hahaha

kijk maar eens op you tube “flh met zijspan”

• rulez

@kt, dank je voor het aanbod, heb ff je filmpje gekeken en ziet er superstoer uit…..maar…(die er zo vaak is) ik zoek een FL(H) met een nostaligsche look…

in de tijd dat veel ouderen een nieuwe harley kopen, gaat deze jonge rijder een oudje kopen, en alles van na 1977 is jonger dan ik en dat wil ik mijn wla nog niet aandoen :-)

• kt

dag rulez

Het model is van 1969 ( geloof ik)—- ouder dan 1977!

Het is een echt shovel blok—— ziet er net zo uit als 1977!

een van de laatste serie shovel blokken—– loop beter als de ouder dan 1977!( lijkt mij)

ik begrijp je verhaal, succes met zoeken

kt