Tank Cure

• Martin S

Hallo prikkers,

Ik heb even een vraag, ik heb een tank die 2 jaar terug gespoten is. Nu komen er aan de binnenkant wat roest plekjes. Ik wil deze dit gaan behandelen met tank cure maar nu heb ik wel eens gelezen dat dit op den duur los kan gaan laten. Heeft iemand ervaring met tank cure (goede of slechte)?

En heeft iemand nog tips hoe ik dit het beste aan kan brengen zonder mijn lakwerk onder de tank cure te hebben?

Gr,

Martin S

• sjors

niet aan beginnen man ,….met die epoxy-rotzooi…..

ik heb het ooit laten doen bij een professionele motor-spuiterij ,…..deze wilde alleen garantie op hun spuit-werk geven als ik instemde met die epoxy-behandeling ( ivm het aanbieden van een nieuwe aftermarket-tank ).

Dat seizoen heb ik toch een zooitje gezeik gehad ,…..de epoxy liet los in allemaal kleine schilvers en verstopte de benzine toevoer en carburateur om de haverklap

Ik stond iedere keer voor joker langs de snelweg om de boel te demonteren en schoon te maken ,….kon ik daarna weer door ,…..en een uurtje later weer hetzelfde gezeik .

Het is uiteindelijk netjes onder garantie opgelost door die epoxy weer te verwijderen en opnieuw aan te brengen .

Tot nu toe al 2 jaar geen last ( ik klop 't nu gelijk af )

Doe navraag om je heen ,…..je hoort positieve berichten ( maar ook net zoveel negatieve berichten )

Ik zal er iig NOOIT meer voor kiezen

• Martin S

Hoi Sjors,

Duidelijk verhaal en ik heb dit idd vaker gehoord vandaar dat ik dit in het begin ook niet gedaan heb. Mijn tank is een zodiac tank en de binnenkant is nu onbehandeld. Tot aan deze winter ging het goed maar nu komt er iets roest in dus dacht ik aan Tank Cure.

Weet jij toevallig of er nog andere behandelingen mogelijk zijn? Of hoe ik de roest eruit kan krijgen?

Ik begin in ieder geval niet aan de tank cure :)

Gr,

Martin S

• sjors

Die tank van mij is ook een zodiac 5 gallon tank ,…die tanks zijn gewoon goed.

Het beste is om voor de wintersallings periode helemaal vol te tanken , zodat er geen condens-ruimte overblijft.

Ik zou er niks aan doen ,….die paar vlekkies vliegroest maken niet uit.

( in geval van ernstige roestvorming , zou ik de tank(s) afnemen en vullen met een paar liter diesel-olie en een paar handjes scherp grint , en daarna maar een poos flink schudden )

• rulez

ik heb een jaar of 10 geleden zelf een tank gecoat.

was wat knoeiwerk omdat ie toch nog gespoten moest worden.

spul heeft er altijd goed in gezeten.

als je het gaat doen zorg dat je rubber slangetjes heb die je door je ontluchtingsnippels en verbindingsnippels naar binnen kan duwen zodat die niet vollopen.

verder goed afsluiten zodat je lakwerk niet beschadigd raakt.

en bij voorkeur in een warme periode doen, dan is je tankcure lekker vloeibaar en niet stroperig.

schoonmaken tank: handje zand/grind oid en vervolgens in een betonmolen monteren, goed laten ronddraaien en tank af en toe in andere positie plaatsen.

daarna goed schoon spoelen van binnen en vervolgens coaten.

indien nu niet te erg wellicht uitstellen, of tijdelijk andere tank monteren.

• Peets HD

waar gaat dit nou weer over ? je moet geen grind of zand of andere troep in je tank gooien hier krijg je grote schade van .

Heel simpel roest haal je weg met zoutzuur , in de zoutzuur zit een bijts remmer dat voorkomt dat het zuur de tank weg bijt .

Ga naar een verzinkerij in de buurd en vraag of ze even een uurtje in het bad willen hangen , je tank is brandschoon .

• sjors

dat lijkt me een heel goed idee Peet,…

…maar stel nou dat je NIET van plan bent om die tank over te laten spuiten ?

• Peets HD

zoutzuur zou niet op je lak in moeten werken , daar is weer ander middel voor ., heb je natuurlijk een pukkeltje met roest op je lak dan haalt het de roest weg maar ook een gedeelte lak natuurlijk

• sjors

oh ,….dat had ik eerder moeten weten ,…..ik ben een paar jaar geleden toch aan 't etteren geweest om een jawa-tank schoon te krijgen zeg

• flhs88

heb zo'n 15 jaar geleden de tank gesealed met Kreem. is een smerig werkje in drie fasen. het beste kun je de roest met een handvol van die tuinkorrels van klei ontroesten. is wel veel werk, maar met boutjhes, steentjes etc. kun je vanuit de binnenkant ook kleine deukjes maken.

met Kreem is het wel oppassen, is niet het gezondste materiaal.