ontploffen accu

• Rijk

wie heeft er weleens van gehoord of zelf meegemaakt dat de accu die onder laden staat (2 amp) na 15 minuten ontploft? waar kan dat aan liggen, de oplader is 2 jaar oud en elektronisch beveiligd de accu was 2 jaar verkeerd aangesloten dan stopt de accu lader elektronisch beveiligd. Volgens een brandweerman die er bij is geweest gaat het om sluiting in de accu. De leverancier van de accu moet de accu vergoeden,(volgens de brandweerman) maar ik heb geen aankoopbon meer.

• Fatboy cvo

gel of zuuraccu? Bij zuuraccu laden kan een licht explosief gas ontstaan, was er gasketel in de buurt waren

de vuldopjes verwijderd?

• Suicide

Dat een accu “ontploft” komt weleens vaker voor.

Ik ben geen expert, maar sluiting kan volgens mij alleen als de platen krom zijn. (wat bijvoorbeeld kan komen door te weinig accuzuur)

Is de sticker die op de accu zat nog heel/ te lezen? Daarin kan de ingebruikname datum geknipt zijn.

Waarom ga je niet terug naar de shop waar je hem gekocht hebt? Wie weet komen zij gelijk met een oplossing en is advies van hier (nog) niet nodig.

Maar zoals ik al zei, ik ben geen expert.B)

Succes…

• appie

platen worden niet krom door te weinig zuur ,maar door te hoog amperage bij laag voltage.

sluiting kan door sulfeteren van platen oorzaak laag water(electroliet niveau).

externe oorzaak of gas explosie is vaker de oorzaak

• k-streetfighter

hoi , rijk schrijft zelf dat de accu 2 jaar verkeerd aangesloten is geweest

mvg klaas

• Suicide

Nee Klaas, er ontbreken volgens mij wat leestekens en woorden.

Oplader is 2 jaar oud…->…de accu was 2 jaar(oud)

Verkeerd aangesloten dan stopt de accu lader elektronisch beveiligd.

@ Appie oké, weer wat geleerd!:D

• sjors

Een accu wordt IN een HD altijd maximaal opgeladen ,…..elke seconde dat je rijdt,

dus aan de stroomsterkte van ‘t ladertje ( slechts 2A ) kan ’t niet hebben gelegen .

Blijven er 2 mogelijkheden over :

1 ) Het vrijgekomen waterstof-gas is ontploft door een vonkend klemmetje ( geen goed contact op pool of verschoven , waardoor er een vonkje ontstond oid )

2 ) Sluiting tussen de toevoerdraden van de lader ( waar de klemmen aan zitten ) , waardoor er gedurende langere tijd een max ontlaadstroom optrad

• Ultra

Is 2 amp voor een motoraccu niet te veel of gaat ‘t dan niet te hard? M’n C-tek druppellader werkt met 0,8 amp max.

• sjors

2A is prima en zelfs heel lief voor je HD-accu'tje

Het zgn “druppel-laden” ( met bijv 300mA ) dient een bepaald doel : Het zgn “vereffenen” van de accu-cellen..

Door het redelijk brute opladen en ontladen van de accu in de motorfiets gebeurt het na langere tijd , dat de afzonderlijke cellen ( 12V accu's hebben er 6 ) niet meer allemaal tot een zelfde spanning opladen .

Dit komt omdat elke afzonderlijke cel een ietsje andere inwendige weerstand krijgt, terwijl we te maken hebben met dezelfde laadstroom die door alle 6 cellen in serie loopt.

Door nu de laadstroom heel laag in te stellen zijn de onderlinge verschillende waarden van de inwendige weerstanden van wat mindere betekenis , waardoor de cellen weer op gelijk niveau terugkomen .

Dit noemt men “vereffenen” , hierdoor komt de accu weer in een betere conditie dmv die druppellader

• sjors

nog even dit :

door dit fenomeen , is een snel-lader minder goed voor een accu , dan een langzaam-lader