eigenbouw

• eric

Heren eigenbouwers,

Ik overweeg om zelf een motor in elkaar te zetten, een eigenbouw dus, maar ik vraag me nou af als de motor is goed gekeurd door de RDW of de belastingdienst ook zijn hand nog op gaat houden bijv. BPM of BTW. Wie weet hierop een antwoord want op de site van de RDW kon ik niks vinden of ik heb niet goed genoeg gekeken.

Grt, Eric

• mzzl

Dag Eric,

Over de rekeningen betaal je zowieso BTW.

Verder zul je je motor moeten aanbieden aan de Douane.

Zij bepalen dan de dagwaarde, waarover je BPM betaald.

Volgens mij ligt dit tussen de 15 en 20%.

Zorg voor voldoende (lage) rekeningen en zorg voor een zo kaal mogelijke motor, ongespoten enz.

Ik denk dat er al diverse topics over zijn geweest, dus scroll eens even rond.

Mzzl en groetjes

• rulez

volgens mij wordt een eigenbouw met bouwjaar van moment van kentekenafgifte bepaald, dus regels gelden dan voor die motorfiets, zowel voor betalen als voor technische kenmerken.

Indien mogelijk kun je kiezen voor een eigenbouwframe met kenteken…of een oud frame of met invoerpapieren…..

voor de rest zorgen dat je kan aantonen waar de onderdelen vandaan komen, zekers als je blok en bak een nummer hebben. in ieder geval bij je hebben, als ze er niet heen vragen (wss kleine kans) hoef je zo ook niet wijzer te maken.

• mzzl

Wat Rulez zegt klopt.

Het moment van afgifte kentekenbewijs is bouwjaar, maar je hoeft voor de BPM niet af te wachten totdat je je kenteken hebt.

Als je motor is goedgekeurd kun je met die papieren richting douane.

Je moet zowieso aan kunnen tonen waar blok en bak vanaf komen, dus je hebt hier al een rekening van (die natuurlijk een stuk lager is wat jij daarvoor hebt betaald).

Voor de rest zorg je gewoon voor een overzicht van de onderdelen, met voor jou aantrekkelijke prijzen, dus zo laag mogelijk.

Die leg je voor en je hebt natuurlijk bijna alles zelf gemaakt, toch?

Tis voor mij nu zo'n 6 jaar geleden en heb eigenlijk geen tegenvallers gehad en BPM viel reuze mee.

Succes.

Mzzl en groetjes.

• eric

mzzl en rulez,

Dank jullie wel voor de reactie, hier kan ik iets mee. Ja natuurlijk maak ik bijna alles zelf het is tenslotte een eigenbouw of niet. Ik zal ook nog even verder scrollen.

Groet, Eric

• rulez

sites van oa rdw en duana en andere bouwprojecten goed napluizen en contact zoeken.

alle info die je krijgt bewaren en uitprinten.

ik denk als je goed geinformeerd naar de keuring gaat en alles wat je weet zwart op wit hebt dat je op iets meer sympathie kunt rekenen (kerumeester afhankelijk) dan wanneer je in je sjabbie broek met wat vodjes aan komt zetten. Soms is het even een rollenspel van “goedemorgen meneer de keurmeester, ja meneer nee meneer, dank u wel meneer” en uiteindelijk met kenteken naar huis gaan.

en fotos zien we graag tegenmoet.

• eric

Heren,

ik heb toch weer een vraagje.. Er ging een lampje branden! Gebeurt niet vaakX(. Als ik nu een nieuw frame koop en ik sla hier het framenummer in van een donormotor met geldig kenteken dan heb ik geen last van een keuring en BPM. Het oude frame verkoop ik dan zonder kenteken en dat levert toch weer een paar centjes op wat ik weer kan gebruiken voor het verder afbouwen. Of .. is dit te simpel gedacht. Kloppen doet het misschien niet maar toch… het kan werken!

Groet, Eric

• Marcje

Theoretisch zou het misschien werken, Totdat je aangehouden wordt door de politie en die zien dat het nummer er zelf ingeslaan is. Heb je toch iets uit te leggen, denk ik. Hoe bewijs je dan dat het een legale, niet gestolen motor is?

• Konijn

Of nog ietsje erger. Je rijdt iemand invalide en blijkt dat je dan dus niet verzekerd bent. Heb je wel gelijk een doel in je leven.

• rulez

een frame voldoet aan een bepaald aantal voorwaarden, eisen , afmetingen ed en wordt gekeurd met kenteken.

Zodra het frame wijzigd moet het mogelijk opnieuw gekeurd worden (frame kan slapper/stijver zijn geworden, wielbasis kan afwijken etcetc).

Als blijkt dat het frame anders is dan het kenteken doet denken zijn er heel veel instanties die in geval van schade niet willen uitkeren.

Als je bv een of meerdere tekeningen van iemand kunt krijgen die een frame heeft gebouwd wat op kenteken is gekomen, je maakt hier van een eigen tekening en frame, zorgt voor rekeningen van materialen en gaat op keuring, krijgt je kenteken en gaat opbouwen rij je een stuk relaxter rond en weet dat je bij een controle of schade geen problemen hebt. just my 2 cents……..

ik weet op marktplaats in Geulle een frame met invoerdocumenten…wellicht kun je hier iets mee…..