dyna s ignition

• rulez

als ik het principe van open en dicht gaan begrijp dan betekenen zwaarde veertjes dat de boel even snel open gaat door de nok van de vervroeger as, echter door de druk zal het iets meer slijten

maar bij het sluiten zal dit sneller gaan door de veerspanning, waardoor je circuit eerder dicht is en dus meer spannig kan opbouwen voor de volgende vonk????

• jaap

Ik heb hem vandaag gemonteerd, tijdstip enz enz alles perfect, maar ik ben niet overtuigd, ik vond de blue streak puntjes ontsteking lekkerder lopen (vinniger). Zijn der meer mensen die dit zo ervaren hebben? Nogmaals alles draait lekker, start goed, geen pingel. maar toch is het net of het niet mijn motor is.

• sjors

rulez ,…zwaardere ( strakkere ) veertjes , betekent dat de vervroeging t.o.v. het oplopende toerental iets minder zal toenemen .

Je kunt hier voor kiezen als de motor gevoelig is voor pingelen ( door hogere compressie oid )

Een super slimme onsteking is dit niet ,….op het eerste moment ( inzet ) van accelereren is het beter dat de vervroeging helemaal terugloopt naar het statische afstel-moment.

Dit werd vroeger gedaan ( bij auto-motoren ) dmv een zgn “vacüum-vervroeger” ,….op het moment dat de gasklep van de carb. openging , viel het vacüum weg , waardoor de vervroeging juist terug liep.

De evo-motoren zijn hiervoor met een zgn “VOES” uitgerust , wat in feite alleen maar een vacüum-schakelaar is , die bij acceleratie de vervroegingscurve naar een later tijdstip terug zet.

• jaap

Als je de ontsteking veranderd zoals ik van puntjes naar dyna dubbel fire, verandert er ook iets aan de verbranding??. Mijn bougies slaan zwart, terwijl ze perfect “koffie met melk” waren met puntjes. Moet ik met de idle mix aan de gang of zijn mijn sproeiers te groot (185/48). Mijn bougies zijn van ngk nummer 6, ik heb ergens gelezen als je warmte graad van de bougie verkeerd is slaan ze ook zwart, normaal word er ngk 5 gemonteerd? Waar moet eerst aan beginnen????????????