olie lekkage

• albert

Help ,

sinds een paar jaar in bezit van een fxst 1986 ,

deze een naar eigen smaak wat veranderd .

Maar nu het volgende probleem gisteren ff een klein stukkie gereden +/- 15 km,

nadien weer in de garage gezet ** moest werken ** en vanmorgens grote plas olie onder de motor

ik dacht zelf dat de olie slang v/d aftap die op het frame zit los was gegaan dus deze gelijk vervangen

vanmorgens en nieuwe olie erop ff gewacht geen drup olie te zien ,dus maar gestart slaat in 1 x aan

olie indicatielampje begint te knipperen motor weer uit weer een plas olie onder de motor ,

nu komt de olie uit een kleine filtertje die tussen de bak en het blok zit aan de rechterzijde

het is zo,n open roestvrij gazen filtertje met een chromen kapje.

Ik ben een leek op dit gebied dus wie o wie weet raad.

Mvg

Albert.

• Konijn

Het filter is denk ik van je carterontluchting. Volg de slang en kijk waar hij aangesloten zit. Als hij de olie gelijk eruit gooit is er iets niet best met je breathervalve denk ik. Als hij een tijd stil heeft gestaan is het niet bijzonder dat hij er een bak olie uitgooit bij eerste strart maar na 15 km moet dat wel weg zijn. Succes maar ik denk dat een blik van de plaatselijke HD-boer wel verstandig is.

• albert

Hey bedankt konijn voor je reactie,ja binnen 2 tellen lag de net toegevoegde olie er weer onder,hij gaat dinsdag naar TP in groningen ,hij heeft trouwens wel een tijd stilgestaan wegens de verbouwing. Maargoed hopen dat het meevalt en snel weer klaar is. Groeten uit Grunnen Albert

• sjors

misschien sluit het kogeltje van de “check-valve” niet goed af in de zitting , waardoor er tijdens langere stilstand een hoop olie uit je tankje in je blok loopt

na het starten zal dit mogelijk uit de carterontluchting komen zetten

• rulez

als de olie vanuit de tank in het blok loopt, zou dus de olietank na stilstand leeg moeten zijn…………dan hoor je ook een soort van slurpend geluid bij het starten.

je zou de olie in de olietank kunnen teruggieten, vervolgens de motor starten en in de olietank kijken of ie de olie wel terugpompt, je zou dan iets van beweging moeten zien.

stilstand zou het probleem niet moeten zijn, tenminste bij mijn 1986 883 evo heb ik dit ook nooit gehad, zelfs na ruim een half-3/4 jaar stilstand.

• hans

olie komt dus uit de slang die naar je olie-pomp loopt. Deze is normaal bedoeld voor de ontluchting van het blok, en hier heb jij een filtertje op zitten. In de olie pomp zit een terugslag-klepje die de olie tegen houdt dat ie niet naar buiten stroomt als de motor stilstaat, en dit klepje staat niet meer genoeg spanning op waardoor de olie eruit loopt. Oliepomp deksel verwijderen en veertje vervangen, nieuwe pakking erop en klaar. Kosten ongeveer 15 euroos…..hoop dat je hier wat aan hebt…..groeten Hans

• Fatboy cvo

wat was nu het probleem?