Wobbling met Ultra '99

  • Ron

    Heb al een tijdje last van een “schuddend dan wel slingerend” stuur met snelheden boven 140/150 km/u ….. gas los en ‘t is weer weg …. ben er al mee bij een dealer geweest en bij verschillende shoppies, met steeds hetzelfde verhaal … “ja dat doen die ultra’s” ….. toch spreek ik ook mensen die daar absoluut geen last van hebben, ik heb al geexperimenteerd met verandering van de luchtdruk in de voorvork en de achterdempers en dat maakt wel wat verschil, maar heft 't niet op ….. ook “achterover” zitten geeft een lichte verbetering maar meer niet …. de 1 zegt monteer een stabilizer, de ander zegt balhoofdlager …. en zo roept iedereen maar wat ….. ik zou weleens iemand willen horen/lezen die gewoon een gestructureerde aanpak heeft en punt voor punt dingen uit kan sluiten ….

    Oh ja, ik zit niet op commentaar te wachten van grappenmakers die zeiken over de snelheid ……. flits me en ik betaal, dan ouwehoer ik ook niet.

  • flhs88

    http://www.motorcycle.com/products/carlini-torque-arm-3503.html

    misschien is dit een oplossing?

  • flhs88

    http://www.true-track.com/

    of deze misschien

  • Hans

    Ron, had ik met mijn RK ook last van. Via HD forums werd een oplossing geadviseerd, namelijk een Fatboy spatbord monteren. Heb ik gedaan en tot over de 180km per uur geen last neer gehad.

  • Peets HD

    ik heb je nog niet gezien …

  • Wawan Mangku

    Lucht-druk van Fork ( 1.7 Bar / 20 PSI ) en Shok ( 1.5 Bar / 25 PSI ) , dat heb al gedaan .

    En nu de Lucht-druk van je Banden ; Voor 2.4 Bar / 35 PSI en Achter 2.5 Bar / 37 PSI .(op Bandenmaat 140/90-16 )

    Als je Ultra gaat nog , Slingerend - Schuddend of Wiebelend, dat kan aan de kwaliteit of eigenschap van je Banden zijn.

    Controleer de Profielen van je Banden of ze nog goed zijn/slijtage. ( hoeveel kilometer hebben de Banden al gereden ? )

    En de laatste is , de Wielen goed Balanceren .

    Ik kan dit allemaal jouw vertellen vanwege mijn ervaring in jaar 2002 met mijn FLHTCU/i Bj. 2001 . Ik had heel veel Kilometers gemaakt met plezier , maar helaas toen ik bijna in Faakersee aan kwam mijn plezier werd toen onderbroken door de zelfde ervaring wat je nu hebt . Voordat ik terug ging naar Amsterdam brachtte ik mijn Ultra naar een Harley Werk Plaats van Faakersee Organitatie . Alles werd gecheckt en bleek dat de voor-band moet ik een nieuwe laten opzetten .

    Die Rijplezier richting A.'dam had ik weer terug gekregen . Tot heden rij ik ( 72 j.) nog steeds met plezier op een Ultra , alleen rijd ik nu op een Ultra EVO .

    Ik hoop maar die problemen wat je nu hebt met je Ultra , kan opgelost worden na het lezen van mijn ervaring .

    S U C C E S !!!

  • sjors

    “wobbling” = oscillatie

    …en oscillatie start en houdt aan in een eigen-resonantie-frequentie …

    Vroegah,……op hele ouwe motorfietsen uit het “jaar kruik” , zag je wel eens een draaiknop op het balhoofd zitten , …

    …die kon je naar wens aandraaien om het stuur wat zwaarder te laten draaien.

    Hierdoor kon “speedwobble” vermeden worden , omdat die frames zo stevig als “papier-maché” , uitgekouwde kauwgum en stopverf waren.

    Gewoon je balhoofd-lager een stukkie strakker als normaal stellen ,…..dat helpt ,…( en kost niks ) :)

  • sjors

    …wel wat aan doen ,…want 't is beslist gevaarlijk:(

  • viking

    bleek bij mij het voorwiel lager te zijn deze was helemaal op ,nieuwe er in laten doen en klaar is klara,kan het ook bij jouw zo zijn ,groet uut drenthe

  • Wawan Mangku

    Ik ben mee eens met het idee van viking .