Automatische spanner primair

• Suicide

Bij het vervangen van de primaire olie heb ik gelijk even gekeken naar de spanner van de ketting, omdat deze een beetje klappert bij stationair draaien.

Nu heb ik er dus blijkbaar een automatische spanner opzitten.(ik had hier al gelezen dat je verschillende spanners hebt)

Degene die erbij mij opzit is volgens mij d.m.v. een veer, alleen gaat er niet heel veel kracht van uit, aangezien de ketting veel meer speling heeft dan de voorgeschreven waarde's.

Nu heb ik de spanner een paar tandjes omhoog gezet, alleen geeft dat niet (veel) meer spanning op de ketting.

Kan het zijn dat de veer na verloop van tijd zijn kracht verliest?

Of geven deze nu eenmaal weinig spanning op de ketting? Wat mij niet logisch lijkt…

• electra.glidejos

Zal een Hayden M6 spanner zijn. Hier zitten shims bij om de goede speling te krijgen.

Heb je deze niet extra erbij zijn ze eventueel zelf te maken in verschillende diktes.

Rij al jaren met deze spanner en ben er zeer tevreden over, echter niet gebruiken bij opgevoerde motoren.

• Suicide

Dit zou hem inderdaad wel eens kunnen zijn, shims heb ik er inderdaad niet bij, maar kan ik wel zelf maken dat is het probleem niet.

Maar als ik de spanner omhoog zet komt er niet meer spanning op de ketting te staan. Dit zou dan toch wel moeten? Je brengt immers meer spanning op de de veer?(ik snap dat dit dan niet de correcte wijze is)

Niet voor opgevoerde motoren? Dan snap ik niet waarom de vorige eigenaar deze er op had zitten…:S

Ik kan dan beter maar even een originele spanner gaan halen?

Thnx!

• Peter

Deze heb ik in m'n evo.

Automatische primaireketting spanner. Origineel H-D. Standaard op BigTwins 07 en later.

http://www.hdparts-online.eu/webshop/evo/transmissie/primaire_aandrijving-koppeling/27435/details/

• Suicide

Deze zit er nu bij mij op:Hayden M6

Maar die is dus niet voor opgevoerde motoren, kan iemand misschien uitleggen waarom niet?

• sjors

Een automatische spanner scheelt een “beetje” voor w.b.t het onderhoud/controle.

Dat kan makkelijk zijn en bovendien wordt de oplopende speling van de ketting opgevangen.

Eeen betere spanner is de HB-125 ,…..daar zit tevens een plunjer onder die in het oliebad van je primair kast hangt.

Deze zorgt voor een Hydraulische demping , zodat de ketting niet kan gaan klapperen .

Ik heb 'm er inmiddels 7 jaar in en ben er erg tevreden over.