ik vind het toch vreemd dat een motor die op minimale belasting draait, stationair dus, zogenaamd kapot kan gaan omdat er minder olie rond gepompt wordt.
wat gaat kan er dan kapot gaan????
ik heb het niet over het rond pompen van de olie , ik heb het over het belasten van motoren en draaiende opjecten ,
iets wat draaid moet soepel gaan zonder te veel weerstand , bij een laag toeren tal van een harley moet het motor blok het vliegwiel aan de gang houden door te sleuren zo gezegt , elke keer de vermoeide klap geven om te werken tegen de volgende compressie slag , Ik heb dan ook niet over 1000 of 950 rpm , het belangrijkste is dat het blok zo min mogelijk belasting krijgt en zo dus ook onder het rijden , schakel niet te snel door naar een te hoge versnelling zorg er voor dat je toeren tal zo ligt dat het blok niet zwaar te voorduren krijgt , heel simpel en heel logies , nou weet ik wel we willen allemaal grote dikke klappen en zo langzaam mogelijk want dat is harley , toch ? zet het uit je hoofd en zorg er voor dat de boel heel blijft .
ik hoop dat ik het een beetje simpel heb uitgelegd , en het te begrijpen is .
hoi sjakie
heeft met smeer eigenschappen, afschuiving vd olie te maken en t krachtenspel vd zuigers( t mechanische systeem) te maken
geen of bijna geen olie druk, zodanig dat de krachtspel vd zuiger, bv naar beneden tydens een arbeidsslag ,groter wordt dan de druk die de olie in t lager/ of er tussen houdt, heb/krijg je een probleem, maw dan drukt de kracht vd de zuiger neergaande beweging de olie ui t je lagers
ff simpel gezegd lijkt mij
tevens is t zo dat bij een lagere olidruk of minder olieopbrengst, je verstweg liggende te smeren delen, t eerst zonder druk of olie staan, mestal bij motoren je nokkenassen( japanners) of de kleplichtersystemen( bij hd)
dit bovenstaande verhaal moet je je ongeveer voorstellen als vb dit dat tt verschil is tussen de juiste bv 2e/3e versnelling een rotonde overtokkelen of in de 5e met dezelfde snelheid en dan je gas open draaien, in de 2 of 3 trekt de motor soepel weg, in zijn 5 begint ie te horten stoten klapperen net of ie terug wil, dit sluit weer aan bij peet zijn verhaal over t soepel lopen en t low rpm destroys verhaal
mvg klaas
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?