evo koppeling

• Peets HD

huh ? losse bak in je handen of wat ? een versnelings bak heeft beweging nodig als je zachtejes draaid aan je uitgaande as dan komt hie niet zomaar in zijn vrij , dat is heel normaal , je moet wel een paar omwentelingen maken wil ie in zijn vrij schieten.

het zit gewoon in je koppeling willem doe niet zo eigenwijs en neem het nou maar van mij aan .

als een versnelings bak versleten is schiet ie uit zijn versneling bij gas geven oftewel belasten , dit doet helemaal niet ter zaken , het enige wat in theorie zou kunnen is dat de olie zo dik is dat de primary as de secondere mee neemt , maar dat is theorie en daar merk je niks van , bijvoorbeeld motor in zijn vrij zetten en het achterwiel van de grond dan krijg je dat het wiel mee gaat draaien en dat komt gewoon door de beweging is de bak , je kan het ook met 1 vinger tegen houden . als het andere moeilijk in zijn vrij krijgen of kruipen heeft met de koppeling te maken .

• Peets HD

ik heb het meer malen beschreven wat de oplossing is , gebruik even de zoek termen .

Demonteren , schoon maken , ondvetten , netjes monteren , GOED AFSTELLEN ! , ik schrijf dat er maar ff bij want er zijn nog steeds mensen die niet weten hoe dat moet , juiste hoeveelheid olie er in en niet de sin3 of wat dan ook maar gewoon primary caincase lube .

• Fatboy cvo

een nieuw koppelingshuis kopen……….>:D<

• Willem

Ja een bijna losse bak Peet Ik heb n.l onlangs de keerring vervangen en kon dus vrij aan de ingaande as draaien.

Als ik aan de ingaande as een lichte koppel uitoefen met het achterwiel geblokkeerd en dan druk op de versnellingspook wil hij gewoon niet in de vrij,(hij schiet dan doordat je wat meer kracht uitoefent door naar zijn 2)

maar laat ik het achterwiel vrij draaien dan schiet hij er heel gemakkelijk in. (of geen koppel op de as uitoefen)

Dat lichte koppel heb je ook al heel snel met goed afgestelde koppelingsplaten. Wanneer je een paar omwentelingen zou draaien boots ik de praktijk niet meer na.

Immers heb ik het probleem met draaiende motor en de versnelliing in zijn 1. Als ik een paar omwentelingen zou willen draaien moet ik mijn motor heen en weer duwen.

• Peter

Peets HD Schreef:

——————————————————-

> ik heb het meer malen beschreven wat de oplossing

> is , gebruik even de zoek termen .

> Demonteren , schoon maken , ondvetten , netjes

> monteren , GOED AFSTELLEN ! , ik schrijf dat er

> maar ff bij want er zijn nog steeds mensen die

> niet weten hoe dat moet , juiste hoeveelheid olie

> er in en niet de sin3 of wat dan ook maar gewoon

> primary caincase lube .

Ik gebruik al jaren zonder problemen Sin3 in bak, motor en primaire overbrenging van m'n evo.

(staat nu op +/- 110000 km)

Lekker makkelijk en geen vergissing mogelijk bij 1 olie soort op de plank.

Dat mag eigenlijk geen oorzaak zijn, lijkt mij.

Groeten Peter

• jos beckers

zoals peet al zegt goed afstellen en het zal moeten gaan heb hetzelfde al aan de hand gehad (tu)

• Peets HD

gewoon monteren de boel er is niks aan de hand met je bak .

• Peets HD

yep daar heb je het probleem al , je platen blijven plakken .

• Email

we zullen het wel eens horen

• Bert

Even een vraagje in dit verband.

Kan een (veel) te strak staande aandrijfriem invloed hebben op het functioneren van de koppeling?

En dan met name ook het makkelijk de neutraal vinden terwijl de fiets stilstaat. (rijdend is meestal geen probleem)