Dood geschrokken.

• Ad

Dag allemaal,

Ben in het bezit van een ultra uit 2010 met 10000 km.

Laatst en keertje stevig gereden (170km) begon ineens m'n stuur te slingeren.

Heb het in de gaten gehouden en bij ongeveer 60 km en wanneer ik het gas los laat ook.

Volgens de dealer zou het te maken hebben met de balhoofd lagers (afstelling). Moest maar eens een afspraak maken.

Wie kent of heeft ook last van dit probleem.

Vriendelijke groet.

• charlesb52

Balhoofd niet te los, niet te strak, banden goed gebalanceerd, én, wat de meesten te weinig doen, banden goed op spanning!! Meestal staat het bij HD's veel te laag; men gaat voor comfort en niet wegliggig……. Probeer eens 2.6 in ee 16incher en 2.8 in een 19 inch!!!

• viking

goeiedag eem,heb het een paar maand geleden ook gehad,dacht dat het lag an de nieuwe voorband,maar gezocht op forums bleek het balhoord lager te zijn.maar uiteindelijk bleek de oorzaak een kapot voorwiel lager te zijn ,dussssss dat kan ook nog een mogelijkheid zijn .veel suc7.

• sjors

Dit NIET ongevaarlijke fenomeen heet : “speed wobbling”

Het is een vorm van oscillatie .

( oscillatie = uitslingering , die in stand wordt gehouden door betrekkelijk weinig energie )

Vroeger kwam dit bij heel veel motoren voor , omdat de frames niet stijf genoeg waren geconstrueerd.,…stuurdemper(s) moesten dit fenomeen tegengaan.

Ik ben zelf vroeger eens op me bek gegaan door een speed-wobble met zo'n 90 km/u

op m'n Benelli 650 Tornado ( de grootste klote-motorfiets allertijden ).

De uitslingeringen werden binnen een seconde zo groot , dat ik gewoon gelanceerd werd . hahahaha.

HD is ook wel gevoelig voor uit-slingerende voorvorken ,…binnen me club zijn er al 2 geweest die hun road-king er weer rap voor hebben ingeruild.

Wat goed helpt : Zet gewoon je balhoofd een beetje strakker ,… en 't is weg !

• Ultra

ellende is dat zo'n speedwobble kennelijk overal in kan zitten, van je balhoofd tot je kleding. maar misschien is als charles zegt alleen je bandenspanning. komt toch ook niet zomaar uit de lucht vallen. als je zegt dat ie 't ook rond 60 en bij gas los doet, dan had je het toch al eerder moeten merken? suc6. Ultra

• sjors

omdat speed-wobble zo weinig energie nodig heeft voor z'n start ,

kan elk lullig dingetje wat aan de voorvork vastzit al van invloed zijn .,..of alles wat je dressing op je motor timmert .

De oorzaak zit 'm in het frame/balhoofd ontwerp ,….maar bandjes krijgen meestal de schuld ( neemt niet weg dat een ander bandje oid nèt voldoende kan wezen om het probleem te laten verdwijnen.

Ik kreeg er bij mijn Heritage plotseling last van nadat ik er een ander (breder) stuur op had gemonteerd en de vetspuit op het balhoofd had gezet om de boel door te smeren.

toen heb ik de balhoofdlagering maar een tikkie strakker afgesteld ,….en het probleem was vertrokken.