Breakers ... wat zijn dat voor blokjes ?

• RAV

Beste prikkers,

Op mijn 87 sportster onder het zadel zitten een 4 tal blokjes. Wat zijn dit precies voor blokjes ? Ik had al eens ergens gelezen dat deze blokjes breakers heten en een soort zekeringen zouden zijn.

Ik wil deze “blokjes” ivm het verbouwen weg halen / verplaatsen dus ik ben heel benieuwd wat ze nu precies zijn en hoe ik ze eventueel kan vervangen.

Ter verduidelijking nog een foto van de blokjes.

• ron

zijn circuit-breakers oftewel automatische zekeringen.

• RAV

Zijn dit dan 8 zekeringen ? oftewel 8 puls kabels die hier aangesloten zijn ?

• Konijn

Ze zitten dus in een stroomkring dus van + naar schakelaar naar circuitbreaker naar iets wat je schakelen wil naar massa. zoiets.

• henky

in dit geval dus 4 automatische zekeringen.

zo uit mijn hoofd:

meestal 1 van 30 A als hoofdzekering welke vanaf + van je accu naar je contact schakelt.

en dan nog 3 andere voor iverse circuits.

startcircuit, verlichting en accecoires denk ik welke vanaf de

+ op je contact de divers e circuits schakelen

henky

als je ze uit de houder trekt staat er op hoeveel ampere z e zijn.

• rulez

als je stroomdiagrammen nodig hebt, ik heb thuis een 1986 XLH sportster manual liggen, kan ik wel wat fotos maken en doorsturen.

je kunt die dingen in principe overal plaatsen waar je plek hebt, hoeven ook niet alle 4 bij elkaar.

voordeel van deze schakeling boven zekering is dat wanneer de stroom eraf gaat deze weer terugspringt en herbruikbaar is.

mocht je ze ooit willen demonteren dan moet je het ijzer wat rond de plastic bovewnkant zit gebogen voorzichtig openmaken en da haal je de aansluiting met plastic plaatje er zo uit.

• RAV

Dank voor jullie aanwijzingen.

Roel dank voor je aanbod. Ik heb ondertussen een Haynes service en repair manual gekocht voor alle sportster modellen van 1970 tot 2010 (3 tientjes bij asn books, zie hier)

Hierin staat ook het bedradingsschema. Ik heb hier idd een main circuit breaker op terug gevonden en nog 3 anderen (Lightning, Ignition en AACY) die ze wel weer fuses noemen wat een beetje verwarrend is maar dat zullen ze moeten zijn.

Ik neem aan dat ze met ACCY de accecoires bedoelen, de anderen spreken voor zich.

• Konijn

Kijk je wel uit met je boek dat zgn voor 40 jaar verschillende modellen geschikt is. Zal wel een dik boek zijn, de mijne is voor alleen 97 en dat is al 3 cm dik. Neem dus niet alles klakkeloos over want voor mij is dat boek aanmaakpapier voor de kachel.

• RAV

de mijne is ook een cm of 3 dik maar misschien zijn de blaadjes dunner ;) Zo dun dat ze voor de kachel de moeite niet zijn.

maar ik zal er op letten.

• rulez

voor 3 tientjes heb je leuk leesvoer.

ik heb daarna het originele boek van harley davidson besteld, kost ook bijna geen drol via ebay en dan heb je het jaar 86-89, dus iets specifieker.