olie verversen

• Ad

Vraag mij af wanneer het beste is om de olie te verversen. Ben in het bezit van een ultra en moet voor een 8000km beurt.

Hoor wel eens dat je het beste het aan het eind van het seizoen moet laten doen ivm verzuring in de winterdag.

Wie kan mij hierover adviseren?

• Johannes

Ik doe het meestal voor de winter,dan is de meeste vuil eruit ( koolaanslag ) en doe er gelijk een nieuwe filter op.

Anders zeker de kans op verzuring aanwezig,of gewoon doorrijden.

Grt Johannes.

• sjors

aan het eind van het seizoen ,….als je dat namelijk niet doet ,….en je opent je garagedeur bij de 1e knappe voorjaarsdag ,

…dan vindt je van je hele motorfiets niks meer terug ,.

….is ie helemaal opgelost door al dat “zuur” wat in die ouwe olie zit …..:D

• Ben

En ik maar denken dat ie gejat was toen in April!

Was ik gewoon vergeten olie te verversen dus…

• rulez

als het einde van het jaar nadert en je weet niet hoe vaak je nog gaat rijden hoef je niet de laatste rit te pakken.

ik kijk meestal in laat spetemeber, vroeg oktober als ik een lange rit heb gemaakt, olie eruit oliefilter los en dan nieuwe olie erin. kans dat ik er dan nog mee rij is vrij groot maar dat zijn dan niet de grootte afstanden meer.

oja na gisteren de olie niet vervangen omdat ik dit jaar voldoende km's heb kunnen rijden om een oliewissel te doen, dus mag ie nog een jaartje blijven zitten.

• sjors

vanaf de API-classificatie “SF” , zijn er al in motor-oliën , voor oxidatie-stabiliteit en tegen roestvorming op lagers etc ,

verbeterde dopes toegevoegd.

Als je motortje goed staat afgesteld , ….en je rijdt doorgaans ietsje verder dan de patat-zaak op het hoekkie, zodat het motorblokkie op temperatuur komt, dan blijft die motorolie heus wel een paar maandjes in orde gedurende z'n winter-slaappie