Tappet lifter

  • Marco

    Hallo prikkers,

    Ik heb een sportster 883 Hugger uit 1992. Nou tikt ie bij de tappet lifters.

    Als hij koud is valt het mee. Maar naar mate hij warmer word, word het erger.

    Kan je testen of ze daadwerkelijk stuk zijn? En mochten ze stuk zijn moet je dan alleen de lifters vervangen of nog meer.

    Ik hoor het graag.

    Mvg Marco

  • rulez

    je zou ze kunnen testen door de voorste en achterste cylinder uit te wisselen, maar dan kan je ook een setje nieuwe erin stoppen.

    wellicht nog wat pakkingen vervangen maar dat staat in je manual…..geen manual -> ebay :-)

  • Marco

    Hallo Rulez,

    Bedankt voor je reactie.

    Denk dat er gewoon nieuwe inkomen anders ben ik dubbel bezig.

    Dus verder hoef je dan niks te vervangen ofzo? Op de pakkingen na dan.

  • rulez

    Marco,

    als je zeker weet of het je kleplifters zijn zou je deze idd kunnen vervangen.

    Hoe en wat kan ik zo niet aangeven, zelf heb ik een 1986 sportster, maar dan zou je even in je handlediing moeten kijken, of internet googlen.

    Ook moeten je klepstangen los, en die staan mogelijk onder druk door de lifter en de klep.

    of je genoeg ruimte heb door een nokkenas op laagste punt te zetten, klepstang los, lifter vervangen en volgende of dat je ook je koppen los moet draaien om meer ruimte met je klep te krijgen zou ik ff niet weten.

    kwesite van try and error.

    kan wel ff thuis in mijn manual gaan kijken, mocht je hier iets aan hebben.

  • Marco

    Hallo Rulez,

    Bedankt weer voor je reactie. Ik gok wel dat ze stuk zijn. Dus ik vervang ze gewoon.

    Ik wilde toch alles los halen zodat ik de deksels en de ringen mooi even kan polijsten.

    Nu heb ik op marktplaats jims tappets gevonden. die hebben 50km in een blok gezeten. Is dat wat of heb jij een andere mening over het merk tappets en dat ze even gebruikt zijn?

    Ik hoor het graag.

    Mvg Marco

  • rulez

    een setje of losse tappets kosten volgens mij iets van 80 euri, dus om die zomaar even te vervangen is wel een gok.

    als je toch je koppen loshaalt zou je eerst even kunnen testen of het idd je tappets zijn, door bij de tikkende kant je bougie te verwijderen en daarna de kleppen en de klepstangen/stoters.

    dan ff motor laten draaien en dan hoor je vast verschil in geluid.

    welk merk goed of niet goed zijn, en of er verschil in maten dit durf ik je niet te zeggen.

    of wanneer je een andere maar hebt (in lengte of rolletje onderaan) je verschil krijgt in klepopening kan ik ook niet garaderen.

  • Marco

    Ik doe het gewoon hoe jij het zegt. Proberen en los halen. Dan zie ik wel wat ik tegen kom.Mochten ze stuk zijn kan ik ze vervangen.

  • rulez

    als je alles op je gemak loshaalt en goed weglegd zodat je naderhand weet wat waar hoort scheelt je al wat denkwerk

    let wel op de aandraaivolgorde en momenten van de koppen, eventueel met nieuwe pakkingen.

    ook is het handig om je blok zo te zetten dat je beide klepstelen zo laag mogelijk staan ivm minste druk op je kleppen.

    ik heb in het verleden ze gewoon los gedraaid en wel kruiselings vastgedraaid maar niet op moment ofzo, dit puur uit onwetendheid maar het blok rijdt nog altijd :-)

    succes, veel plezier en we zien de fotos wel tegenmoet :-)

  • Marco

    dat gaat helemaal goed komen. Werkplaats handboek erbij en dat gaat dat lukken.

    Rulez, nogmaals bedankt voor de reacties en als ie klaar is laat ik foto's zien.

    Goed weekend.