Startmotor?

  • Ben

    Daar waar de motor (Evo softail) voorheen al liep voordat ik de strartknop aanraakte- bij wijze van spreken - viel me de afgelopen weken al op dat ik steeds de startknop even ingedrukt moest houden voordat de startmotor reageerde. Dus 1 sec helemaal niets en dan pas reageerde de startmotor met draaien. De motor zelf sloeg dan verder wel vlot aan.

    Vandaag reageert de startmotor helemaal niet meer als je de knop indrukt.

    Op een klikje na.

    Verlichting dimt wel gewoon direct.

    Volgens mij is de accu in goede conditie en goed geladen.

    Maar voor de zekerheid zal ik 'm toch ff opladen.

    Zegt het nog wat als ie bv. wel draait met de bougies eruit?

    Want dan probeer ik dat ff. I

    Ik weet nu niet of het een mechanisch of electrisch probleem is.

    (heb ook geen doormeet-apparatuur)

    Iemand tips?

  • k-streetfighter

    hoi hij zal makkelijker rond gaan met de bougies eruit omdat er dan geen tegendruk, compressie wordt opgebouwd, maar pas daar mee op, want hij vonkt dan wel als hij aan de massa/ t blok ligt en je benzine mengsel wordt wel door de cilinders naar buiten gedruk, ttevens kun je je cdi kastje naar de kloten helpen als de bougie niet goed aan massa/ t blok ligt

    maar hoort/ziet/ lijkt een beetje op dat je accu stuk aan t gaan is door bv een kapotte gelijkrichter, ofdat je startrelais t niet meer of niet meer goed doet, of dat je massa kabel stuk aan t gaan is, metname dan bij de accupool, of dat hij los aan t t gaan is

    en t zou ook nog eventueel, misschien je kontakten kunnen zijn binnenin je startmotor

    mvg klaas

  • k-streetfighter

    oja vergeten, als je een draad maakt, 1 met stekkertje wat op je startmotor past en aan de andere kant een blote koperkant, duw je t stekkertje op de plaats waar er al een stekkertje op zit vd draadboom, en de koperkant of op de + van je accu of op de dikke stroomdraad( ff t rubberkapje op zijdrukken) die op je startmotor zit, doet hij t dan wel dan is met grote aanwezige zekerheid je startrelai t probleem

    pas op motor wel in zijn vrij zetten kontakt hoeft niet aan

    ff nieuwe halen bij je dealer of een groot vermogen licht relai(werkt t zelfde is waarschijnlijk stuk goedkoper) bij de een of de andere auto pimp zaak

    mvg klaas

  • ko

    hallo ben. ik heb met mijn legend eigenbouw evo precies hetzelfde.

    altijd gestart als een bezetene en nu duurt het sinds een week of 2 ook een sec of 2 voordat de startmoter gaat draaien.

    ook start ie verder prima dan.

    ik heb zelf de massa kabel vernieuwd en ik heb een elektronische ontsteking dus dat zijn al 2 eventuele problemen die ik al uitgesloten heb.

    maar dat van een startrelaid of gelijkrichter zou nog kunnen dan??

    weet iemand hoe ik kan kontroleren of mijn gelijkrichter niet goed meer is???

    en het start relaid??? of is dit een gevalletje van kan beter een nieuwe aanschaffen??

    greets

  • Ben

    Oei, blijkt dat nadat ik vandaag de accu uren aan de oplader heb gezet dat ie nu weer start als een tierelier.

    Vreemd, dacht toch echt dat ie goed geladen was. Verlichting brandde gister gewoon fel.

    Accu is nog geen 3 jaar oud en altijd goed op spanning gehouden met minstens 3 lange ritten per maand dan wel via druppellader.

    Minder dan een week geleden nog 150 km gereden.

    Dus nu is de vraag; heeft de accu z'n beste tijd gehad of zit ‘t ’m in niet of slecht opladen tijdens het rijden?

    Is dat nog ergens uit af te leiden zonder meetapperatuur?

    Wil niet nu een nieuwe accu kopen terwijl dan vervolgens bv. de dynamo de boosdoener blijkt te zijn.

    Overigens bedankt voor de tips hoe de startmotor te checken…

  • k-streetfighter

    dat de accu bijgeladen wordt kun je alleen meten met een multimeter

    13.5 t/m 13.8 volt bij stationair en max 14.5/14.8 volt bij 2000rpm

    je stekkertje voorin t motorblok wat uit je gelijkrichter komt zou losgetrild kunnen zijn

    en wat ko betreft, alles wat dmv schiufstekkertjkes of boutjes inelkaar zit kan lostrillen of een slecht kontakt maken, je startrelai kan kapot ziojn of ergens een slecht kontakt hebben en ook je gelijkrichter kan kapot zijn zodat je accu slecht of liever gezegd helemaal niet meer opgeladen wordt

    beide problemen kunnen een slechter starttende harley hebben ofzelfs dat ie helemaal niet meer start

    mvg klaas

  • Bas

    Hoi,Ben.

    Bij mijn Heritage Softail van '91 ook een steeds slechter startende motor. Iedere keer had de startmotor meer moeite om de motor rond te krijgen en leek het of de accu gelijk werd leeggetrokken. Dit bleek twee oorzaken te hebben.

    1: startmotor zwaar vervuild. Weggebracht naar een bedrijf dat startmotoren reviseerd. Helemaal schoongemaakt. Kosten E25.=

    2: slecht kontakt stekker van spanningsregelaar. Schoongemaakt en met een beetje silliconenkit vastgezet.

    Hierna weer probleemloos starten en lopen. Hopenlijk heb je hier war aan.

    Gr.Bas

  • Ben

    Okay, waar precies vind ik dat stekkertje van spanningsregelaar of gelijkkrichter dan?

    Ik heb een 1990 FLSTC.

  • Bas

    Spanningsregelaar zit voor je blok tussen de framebuizen, volg de twee draadjes naar het stekkertje dat linksvoor op het motorblok zit. Gr.Bas

  • k-streetfighter

    hoi

    hier zijn speciale soort veeren,beugels voor te krijgen die de stekker op zijn plaats houden, je kan ook zelf iets maken zodat t stekkertje er niet weer ui t kan trillen

    mvg klaas