Tips en tricks gevraagd voor een Road King

  • Lucien

    Graag jullie advies in het volgende…

    Ik was op zoek naar een Softail maar nu loop ik tegen een Road King aan die mij wel heel erg aanspreekt.

    Hierbij een paar gegevens die bij mij bekend zijn.

    Road King Police

    1999

    Injectie

    Rinehart uitlaat

    26.500 Km (afgelezen stand)

    US import 2011

    Geen scherm, toeters en bellen wel zitten de zijkoffers er nog op.

    Aangezien ik een totale Harley-leek ben graag al jullie tips en tricks waar ik op moet letten als ik ga kijken en proefrijden.

    Bedankt voor jullie moeite en info!

  • k-streetfighter

    als t import 2011 is dan zal de km stand die jij noemt wel de milestand stand en dus is de werkelijke km stand- 26.500x 1.6= ongeveer dik 40.000 km

    succes verders, mvg klaas

  • Wawan Mangku

    Er zijn heel veel Harley rijders die rijden op een Softail en zijn ook heleboel Harley riders die rijden op een Road King . Dat zijn allemaal kwestie van smaak , want alle Harley's ze zijn allemaal even goed de ene witl stoer rijden en de andere wilt lekker touren . Het verschil is , de ene fiets is wendbaarder dan de andere . De ene fiets heeft een ander zithouding dan een andere fiets . Het blijkt dus er zijn een paar factoren die je moet overwegen en beslissen . Het lijkt mij het beste dat je naar een Dealer langs komt om een proefrit te maken van die beide type's Harley . Volgens mij je komt wel uit . Natuurlijk zal ik je aanraden hoe minder kilometer op de klok hoe beter . Succes .!!!

  • VDM

    … De eerste modellen Twincams uit begin 1999 hadden erg veel problemen, zoals bijzonder gammele nokkenaslagers en kwetsbare aandrijving van de nokkenassen. Ook de oliepompen waren van een zeer slechte kwaliteit. Zeker bij de Twincams met hun grote cilinderinhoud en warmteontwikkeling zorgt dit voor een extreem snelle slijtage van het motorblok …. enzovoort …

    Meer te lezen valt er op bijvoorbeeld deze url (er zijn er nog …) : http://www.prostreetholland.com/10a/Artikelen%20ProStreet/betere%20oliepomp%20voor%20twincams.html

    Succes in ieder geval !!

  • Lucien

    Kijk aan deze info heb ik wat, bedankt VDM! (en andere natuurlijk ook)

    Ga dan denk ik toch maar voor een Heritage Softail Classic.

    Een van 1990 heeft daar nog iemand belangrijke info over? Heeft 30.000 km gelopen, maar dat is neem ik aan geen enkel probleem.

    Zeker met goed onderhoud kan zoiets toch nog kilometers en kilometers mee?

  • USA John

    21 jaar oud en 30.000km,dat is 1400km per jaar,beetje erg weinig….

    km standen moet je je niet te veel op vergapen,het gaat vooral om de algemene staat van een motorfiets en hoe er mee om is gegaan en of er regelmatig onderhoud is gepleegd.

    Hoe ouder een motorfiets hoe moeilijker t wordt om dat te achterhalen aangezien er meerdere eigenaren zijn geweest.

    Kortom,je ogen goed de kost geven en een uitgebreide proefrit maken,misschien iemand meenemen die er wat meer verstand van heeft.

    Als de prijs erg laag is kun je een gok wagen en in je achterhoofd houden dat je geld achter de hand moet houden voor eventuele reparaties.

    Het is eigenlijk niks anders dan elk ander tweedehands voertuig dat je koopt….

  • rulez

    een km teller kan je makkelijk vervangen, ik heb er in de afgelopen 10 jaar al 3 gehad, dus mijn km stand weet ik niet eens.

    ik rij hem rustig warm, regelmatig olie vervangen en bij warm weer hu ik de olietemp in de gaten. en hierdoor al 10 jaar zonder problemen of reparaties rondgereden.

    Ps een roadking en heritage hebben ander rijgedrag door gebruik van swingarm(roadk) en schokbrekers(herit.) en de roadking heeft de vork anders in het balhoofd (meer tussen de vorkpoten tov heritage die ze meer naar voren heeft)

    idd de algehele staat van de motor bekijken, zijn de originele delen/accesoires nog aanwezig op de motor of op zolder.

    hoe rijdt de motor (ook met losse handen, moet ie rechtdoor gaan)

    hoe zijn de belt, banden en remmen (ivm vervangings kosten)

    hoe loopt en start het blok als ie koud is?

    blauwe of zwarte rook uit de uitlaat?

    is het blok mooi droog of vettig voor en na de testrit?

    zijn er onderhoudsrekeningen oid aanwezig?

    krijg je garantie bij de zaak waar je hem koopt?

    verder veel plezier met rondkijken en testritten maken, oja handig om een 2e paar ogen mee te nemen, die zien vaak net andere dingen dan jezelf.

  • HD rulez

    Dus geen tips verder wat betreft bouwjaren die je niet moet nemen of bouwjaren met specifieke problemen?

    Ik ben namelijk ook in de markt voor een roadking.

    Heb er nu één op het oog van '02 voor €9500

  • rulez

    zelf heb ik geen tips over welke bouwjaren goed of slecht zijn. elke model kent zijn goede en minder goede jaren en een slecht jaar kan door de eigenaar ook met goed spul zijn gereviseerd (vraag dan naar fotos, rekeningen etcetc )

    wel heb ik in mijn hoofd zitten dat de beginjaren van elke nieuw blok problemen hadden die later zijn opgelost.

    dan zou je op de specifieke blokken moeten googlen. zo waren er idd problemen met nokkenasse, of spanrollen van primaire ketting welke snel versleten. heb je een motor met injectie hou er dan rekening mee dat dit op electra werkt in tegenstelling tot een cv carburateur.

    TIP-test daarom alle electra en accessoires apart en tegelijkertijd, een electrische storing is niet altijd makkelijk te vinden (zie diverse topics hierzo)

    zelf rij ik een 1986 883-evo en een 1942 platkop van 750cc , das allemaal technisch iets minderingewikkeld :-)

  • Percy

    Heb net een road king 1999 gekocht en zou graag een apehanger plaatsen. Past een 12“ dikte 1.25” en zou ik kabels moeten vervangen?