ervaring met landport accu

• Gijs

hoi,

iemand ervaring met landport accu ytx 20 l-bs 20ah, accu iets langer dan een jaar oud. na 2 weken stil staan niet meer starten. opgestart maar na 40 km rijden niet opgeladen, weer opgestart 40 km rijden weer niet opgeladen. accu op de druppel lader, daarna motor start prima. laadstroom lopende motor ook goed, 14,4 stationair. 14.5 bij gas geven. accu geeft bijna 13v, bij verbruikers aan zakt hij 0.2v. accu lijkt mij dus goed of heb ik dit mis? weet iemand hoe het kan dat accu geen stoom opneemt bij rijden terwijl laadstroom goed is maar wel wanneer hij op de druppel lader wordt gezet.

gr Gijs

• donny

hallo,

heb je al eens je accu laten testen d.m.v. een accutester.

het feit, dat een accu bijna 13 volt levert wil niet zeggen, dat hij in orde is.

een accu is vol als hij 12,8 volt levert.

een accutester geeft aan hoelang de accu de spanning kan vasthouden en daar gaat het om.

een tester b.v. van nesco sluit je aan op de plus- en minpool van de accu en als je de tester aanzet maak je eigenlijk kortsluiting.

de spanning mag dan niet te veel terugvallen.

je kunt dat dan op een schaalverdeling aflezen.

indien je er zelf geen hebt, heeft elke garage er wel een.

hopelijk is dat jouw probleem.

veel succes donny

• gijs

hoi Donny,

bedankt voor je reactie, heb het probleem gevonden. accu toch kapot. blijkbaar zijn het slechte accu's, in iedergeval voor een harley.

gr Gijs

• Wawan Mangku

Toch voor de zekerheid even je DYNAMO laten testen of hij in orde is , of hij goed Oplaad ..

• Hans

Ik heb er een nu een half jaar in mijn Road-King zitten, geen enkel probleem

• k-streetfighter

de accu s zijn op zich zelf niet slecht, maar misschien had je m leeg getrokken door t stilstaan, daar kan in principe geen enkele accu tegen

maar t is f fde vraag of een landlord accu specifiek gescikt is voor bv harleys of dat je alleen naar de waardes hebt gekeken ivm accu versus trillingen etc etc

en hans gijs heeft m een jaar en geen half jaar zoals jij, denk dat gijs bij t halve jaar ook tyevreden was

mvg klaas

• gijs

hoi,

ja inderdaad, na half jaar waik nog te verde. in de winter eruit gehaald en op de druppel lader. wel 2x gehad dat hij leeg was doordat contact nog aan stond. misschien heeft hij hier een klap door gehad. nou vind ik dat een accu dit wel aan moet kunnen. lijkt mij dat ie niet geschikt is voor harley. bedrijf gebeld waar ik hem gekocht heb en zij geven aan even langs te komen zodat ze de accu kunnen testen. als het aan de accu ligt krijg ik een nieuwe.

gr Gijs

PS: wawan mangku, heb de laadspanning gemeten. was 14.5v, dynamo is dus goed, spanningsregelaar ook.

• gijs

heeft iemand nog advies voor een nieuwe accu. odessey schijnen goed te zijn, iemand ervaring?

• k-streetfighter

odessy is goed maar duur

mvg klaas

• Donny

hallo gijs,

het grootste probleem van accu's bij harly's is het trillen.

het loodstof trilt van de platen af en valt op de bodem van de accu.

als er genoeg loodstof op de bodem ligt maakt de accu kortsluiting.

ik raad je daarom aan om een gelaccu aan te schaffen.

ze zijn wel duurder maar de levensduur is aanzienlijk langer.

verder kan het ook helpen om een rubber matje onder de accu te leggen.

het merk is in tegenstelling tot wat veel handelaren je willen laten geloven niet zo belangrijk.

veel succes

donny