klep in rechter uitlaat

• driewieler

Hallo,

Weet iemand wat de functie is van de klep in de rechteruitlaat bij een Ultra van 2008?

Bij stationair toerental staat deze klep open en bij het geven van een beetje gas sluit deze klep de rechter uitlaat helemaal af.

Groeten, Driewieler.

• Ultra

neem aan dat je de linkeruitlaat bedoelt. als je “Harley Davidson Dynamic Exhaust System” door google gooit krijg je bij free patents online de hele beschrijving. functie komt volgens mij op geluidsreductie en beter koppel neer. greetz & happy miles Ultra

• Vosselman

Om aan de Europese geluidseisen te kunnen voldoen.

Als je de standaard HDI dempers nog hebt gemonteerd, zul je ook zien dat de linker een kleinere doorlaat heeft.

Als de klep dicht gaat, moeten alle uitlaatgassen (en geluid) door de kleinere doorlaat.

Hierdoor minder geluid.

• driewieler

Bedankt voor de reacties.

Ik wil een zijspan op de Ultra monteren. Nu zit de kabel die de klep bedient in de weg in verband met een pijp van het subframe.

Kan ik deze kabel verwijderen en de klep sluiten en vast zetten zonder dat de motor opnieuw moet worden afgesteld. Of moet de klep juist open blijven.

• Peets HD

open blijfen en je kan het software matig instellen .

• Vosselman

Je zou zelfs een USA achterstuk kunnen plaatsen. Daar zit de klep helemaal niet in.

Voordat je de zijspan monteert de ecu even goed laten afstellen.

• driewieler

Ik dacht er zelf aan om het hardwarematig op te lossen door de klep te openen en vast te zetten met borgschroef of een metalen borgdraadje. En de kabel die de klep bedient uit de solenoid te halen. Dan blijft de software wat dit betreft ongewijzigd. Vraag me alleen af of de lucht/benzine niet teveel wijzigt door de “open” uitlaat waardoor de ECU moet worden aangepast.

• Peets HD

ik denk niet dat het software aangepast hoeft te worden als je de klep open zet met een parker of schroef of wat dan ook .

Aleen het aanpassen van het software heeft nog meer voordelen dan aleen de klep .

gr peet

• martin van lent

Als je hem helemaal open zet dan wordt je uitlaat bij stationair lopen en langzaam rijden aan een kant bloedheet. Terwijl de andere kant nauwelijks wordt gebruikt. Bij uitlaten waar je iets aan je dempers hebt gedaan, wordt dan de hete kant blauw door de hitte.

• Peets HD

lijkt me een beetje tegenstrijdig .