Stuur staat niet recht tijdens het rijden

  • Harry

    Ik heb een roadking (bj 2008) en ik zit met het volgende probleem.

    Tijdens het rijden staat het stuur scheef (naar rechts gedraaid), het stuur staat t.o.v. de voorvork wel recht.

    Als ik tijdens het rijden het stuur voor mijn gevoel recht houdt gaat de motor naar links.

    Ook als ik een punt als referentie houd bv uiteinden van de vooras, tank of valbeugel dan is duidelijk te zien dat er links en rechts een verschil te zien is.

    Het achterwiel is goed uitgelijnd dus daar kan het naar mijn idee niet aan liggen.

    Mijn dealer heeft nog geen oplossing voor het probleem.

    Ik ben 1e eigenaar dus het is geen schade motor.

    Wie heeft de oplossing of heeft hetzelfde probleem, de motor rijdt verder prima het is alleen irritant, je gaat er op letten.

  • Andre de Jong

    Dat heb ik wel meer gehoort, dat het stuur scheef staat .

    Bij mijn Road King is dat ook zo.

    Gewoon negeren, karakter heet dat.

    Of het stuur los draaien en proberen recht te zetten, en daar ben je wel even mee bezig.

  • Johan

    Klopt bij mij ook,ik heb een road king van 2003.

    Ze gaan er bij mij naar kijken,vermoedelijk zit het in de rubbers van het stuur.

    Veel succes.

  • justice

    staan de risers wel goed,misschien zit daar te veel ruimte (zomaar een gedachte).

  • Jacq

    Is al zo oud als de weg naar Kralingen en honderd x besproken. Ligt aan de rubbers… als je dit stoort, gewoon vervangen door bussen en stuur recht stellen en vast zetten… “probleem” opgelost.

  • Konijn

    Hij zegt dat het stoor t.o.v. de vork recht staat. Dan kan het toch niet in de rubbers zitten? Als dat zo was zou de vork ook scheef onder het stuur staan.

    Maar volgens mij staat de vork niet recht eronder anders zou het wiel er scheef inzitten.??????:S

  • harry

    De voorvork staat inderdaad scheef tijdens het rijden dus het stuur en de voorvork staan ten opzichte van elkaar recht.

    Het achterwiel staat ook recht, ook t.o.v. de draaipunten van de achterbrug en achteras (links en rechts opgemeten).

    De riem loopt ook in het midden vd poelie.

    Je zou haast denken dat het frame niet recht is en daardoor het achterwiel uit het spoor loopt

    Harry

  • rulez

    als onder het rijden de vork scheef staat lijkt mij dat het voorwiel scheef in de vork staat, als je voorwiel recht staat…wellicht is 1 voorpoot langer als de andere?

    ik zou het voorwiel eens recht tov het achterwiel plaatsen en daarna de vork eens goed opmeten, bv tov center van balhoofd

    of de vork recht zetten en dan meten in hoevere het voorwiel scheef tov achterwiel staat.

    wellicht voor deze actie de motor op een bokje zetten.

  • j.schoenmakers

    Weet je zeker dat het wiel goed uitgelijnd is? Hoe heb je dat gecontroleerd? Achterwiel tov de achterbrugophanging is zeker niet voldoende! Bij al mijn touringmodellen was dat vlg de dealer wel zo. Bij allemaal hetzelfde probleem, zeker als je met een kuip rijdt. De riem loopt zeker niet precies in het midden van de poelie. Dat is voor mij al een indicatie dat de uitlijning niet klopt. Als je achter de motor staat moet de belt tegen de linker rand van de poelie lopen. Rij je een stukje achteruit dan is het precies omgekeerd.

    Ik kan je wel een document sturen waarin helder en duidelijk wordt uitgelegd hoe je zelf eenvoudig die uitlijning kunt controleren en verbeteren. Geef je email maar.

    Ik heb telkens het probleem met het scheve stuur/kuip op kunnen lossen, terwijl de dealer zei dat ik er maar mee moest leren leven, want ze “hebben het allemaal”

    Ik kan met mijn huideige roadking het stuur (voorzichtig) los laten en dan blijft hij kaarsrecht in het spoor.

    Als ik op de motor zit is het stuur ook kaarsrecht, wel na nauwkeurige uitlijning.

    Groeten Jan

  • stefan

    Dag Jan,

    Kun je mij misschien de gegevens sturen ivm de uitlijning wat je schreef?

    Mijn mailadres is:

    lepapillon@home.nl

    Mzzl en Groetjes