Vaag startprobleem shovel

• Martin S

Ik heb een vaag startprobleem met mijn shovel. Als ik hem voor de eerste keer start om een stuk te rijden dan is het starten en lopen. Rijden doet ie perfect (hij is net volledig gereviseerd en loopt als een zonnetje). Maar nu heb ik het volgende probleem al meerdere keren gehad. Als ik hem 's ochtend start en ik rij even naar de pomp om hem af te tanken (dit is nog geen 5 min rijden) dan krijg ik hem na het tanken nagenoeg niet meer aan.

Gister had ik het volgende probleem, na 2 uur rijden ben ik even bij iemand op bezoek geweest. na ongeveer 2 uur ben ik daar weggegaan en daar had ik weer een start probleem. vervolgens naar de pomp gereden, en na het tanken starten en lopen (probleemloos).

Ik start hem als volgd, ik zet hem op de choke, pomp 3x en start hem.

Kan het zijn dat ie verzuipt of dat ie te weinig benzine krijgt?

Het gaat om een net gereviseerde shovelhead (ben hem nog aan het inrijden) uit 79 met een CV carburateur en een dyna S ontsteking.

Gr. Martin S

• Wawan

Ik vraag me af , waarom was de ene keer tanken nagenoeg niet meer aan , maar de andere keer was wel probleemloos . Mijn vraag is ; De CV Carburateur , is dat NIEUW of GEBRUIKTE . Als Gebruikte (2e hands) is , kan aan dat ding liggen . Maar als je 200 KM hebt gereden dan heb je ook wat lieters brandstof gebruikt , dan is de b.tank ook aan de lege kant . Als op de b.tank geen b.meter klokje op staat , dan weet je ook niet hoeveel brandstof nog over blijft . Ik heb nog een andere sugestie, en dat is ; 1* . De benziene-kraan dicht doen dan pas bijvullen .

2* . Als je mot.fiets meer dan 2 of 3 minuten wilt achterlaten , doe dan de b.kraan dicht .

3*. Bij warme motor hoef je geen choke gebruiken en ook niet 3 X pompen . (meschien 1 X is genoeg).

m.vr.gr. ,

Wawan .

• Martin S

Hi Wawan,

Bedankt voor je reactie.

Dat eerste vraag ik me dus ook af, waarom hij de ene keer wel gewoon start en de andere keer niet. De CV carb is er vorig jaar nieuw opgekomen samen met de ontsteking. Als hij loopt dan doet hij het ook echt super. Alleen het starten is dus soms een probleem.

Er zit een nieuwe accu in en een nieuwe spanningsregelaar op dus hier lijkt het mij ook niet aan te kunnen liggen.

De benzine kraan doe ik bij een stop altijd dicht, alleen met tanken niet. Ik heb de benzine flow getest bij normaal open en op reserve, dit loopt goed door.

Gr. Martin S.

• Peets HD

stoter stangen te strak ?

• Martin S

Hi Peet,

Bedoel je dat dit problemen kan geven voor de inlaat? Gaan de kleppen dan niet goed open? In dat geval zal ik er even naar laten kijken, ik zit nog in de inrij periode dus over 100 km moet hij terug voor controle en nieuwe olie.

Ik dacht dat het niets met de revisie te maken kon hebben maar dit zou dus een afstelling kunnen zijn?

Gr. Martin S

• henky

hoe kom je bij jouw startrecept? Is bij iedere fiets anders en moet je zelf uitproberen.

volgens mij verzuip je hem als hij warm is.

Mijn shovel met CV is bij koud starten (kick only) 1x pomp + choke.

warm starten is 1x pomp zonder choke.

henky

• Martin S

Hi Henky,

Dit was altijd mijn startrecept. Zo starte hij voor de revisie altijd super. Toen ik de motor ophaalde starte het revisie bedrijf de motor ook zo vandaar dat ik dat nu nog steeds doe.

Ik ga in iedergeval ook eens 1x pomp + choke proberen en bij warm 1x pomp zonder choke, kijken hoe die het dan doet.

Gr. Martin S

• Patrick Nieuwkoop

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn Heritage met Evo blok uit '89. Nadat hij uit elkaar was geweest liep hij de ene keer goed en de andere keer slecht of helemaal niet. Ook gingen om de haverklap de bougies kapot. Het bleek uiteindelijk aan de massa te liggen die niet goed contact maakte. Een nieuwe draad getapt en de massa goed aangesloten, nu start hij standaard zonder choke en loopt goed. Probeer het in ieder geval en succes.

• Peets HD

zou kunnen martin , wacht even de eind controle af , en leg het even uit bij het shoppie .

• Martin S

Hi Peet,

Ga ik doen. Over 100 km moet hij er weer heen en leg ik het even uit. Het is een goed shoppie met goede service dus dat gaat helemaal goedkomen, ik had alleen de link nog niet gelegt dat het iets met de revisie te maken kon hebben.

Bedankt voor je reactie en zodra ik meer weet laat ik het even weten.

Gr. Martin S.