koppeling droog of nat

  • Rick2

    Over de koppeling van een H-D hoor ik wel eens dat het niet uitmaakt of 'ie droog of nat (olie) gebruikt wordt.

    Er zal toch wel verschil in zitten denk ik. Verschil in slijtage?

    In de “boeken” staat dat je de primair moet af vullen t/m de rand van de trommel waarin zich de koppelingsplaten bevinden. De olie loopt dan in de trommel en dus ook tussen de kop.pl.

    Bedank voor jullie reactie.

    Rick.

  • Big Peter

    Rick,

    Als er in het boek staat dat er olie in de primair moet, dan zou ik

    dat ook maar doen.

    Niet alleen voor de smering van de koppelingsplaten, maar

    ook voor de smering van de primaire ketting.

    Jouw vraag is mij dan ook niet helemaal duidelijk.

    Gr. Peter

  • Martin S

    Hoi Rick,

    Ik heb thuis een sportster waar een ketting in de primaire kast zit, deze loopt in een olie bad (nat dus). Daarnaast heb ik een shovelhead met een belt in de primaire kast en deze loopt droog. Lijkt mij dat de koppeling hier op aangepast wordt. Kijk ff wat je in je primaire kast hebt zitten en het wijst zich vanzelf. Ik denk dat het qua slijtage niet veel verschilt maar dat weet ik niet zeker. Maar als je een ketting hebt zou ik deze niet droog laten lopen, zoals Big Peter al zegt wordt de ketting ook gesmeerd door de olie.

    Gr. Martin

  • J-P

    Originele koppeling kan zowel droog als nat gebruikt worden.

    Echter alléén droog als je met een primaire belt rijdt.

    Rij je met ketting primair dan zoals hierboven geschreven altijd in oliebad.

    J-P.

  • Rick2

    Primair heb ik een ketting en het spreekt vanzelf dat die moet worden gesmeerd. Wat ik bedoel is,als je de primair afvult t/m de starterkrans waardoor er wel spatsmering voor de ketting is maar net niet voldoende olie in de primairekast dat het de koppelingsplaten bereikt of dat dan een probleem is.

    Hopelijk is deze vraag duidelijker.

  • Saks

    nee dat is geen probleem

  • cubanismo

    Heb een tijd met een natte koppeling (Shovel '81) gereden. Primaire bak afgeplugd en olie erin. Werd mij destijds geadviseerd vanwege het vermijden van slijpsel e.d. dat in de olie van het blok terecht zou komen. Gisteren las ik een stuk waarin sterk afgeraden wordt dit te doen. Een reden was dat je koppeling minder goed vrijkomt en daardoor je versnellingsbak sneller slijt. Ook werd er gesteld dat het oorspronkelijke smeersysteem niet schadelijk is voor je blok, een magnetische bout houdt slijpsel tegen en de filter zorgt ervoor dat de olie zuiver blijft. Mij valt wel op dat ik de koppeling bijna niet zo afgesteld krijg dat hij niet meer sleept. Ook werd er gesteld dat Harley niet voor niks een lange tijd dit systeem heeft gebruikt en het niet gezocht hebben in maar wat olie in de primaire bak te doen. Het latere type koppeling was van een hele andere aard. Wie kan mij hier een antwoord op geven? Terug naar slangen met een druppel-/afzuigsysteem? Alvast bedankt.